شناسایی و اولویت بندی سرفصل ها و محتوای دوره های آموزش کارآفرینی بر اساس کارکردهای کسب وکار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف تحقیق حاضر، شناسایی و اولویت بندی سرفصل ها و محتوای دوره های آموزش کارآفرینی بر اساس کارکردهای کسب وکار است. این تحقیق، از نظر هدف کاربردی است، که بر مبنای راهبرد پیمایش و به صورت تک مقطعی به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه افراد شرکت کننده در دوره های آموزش مهارت های کسب و کار و کارآفرینی وزارت کار در استان کرمانشاه تشکیل دادند، که 176 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی تحقیق پرسشنامه ای دو بخشی بود که بخش اول آن به شناسایی مهارت های مورد نیاز و بخش دیگر آن به شناسایی ویژگی های فردی پاسخگویان اختصاص داشته است. نتایج نشان داد که ابعاد مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات و فنّاوری، مدیریت بازاریابی، مدیریت امور عملیاتی، مدیریت ریسک، مدیریت راهبردی و مدیریت مالی به ترتیب در اولویت های اول تا هفتم قرار داشتند. همچنین مهم ترین مؤلفه ها نیز شامل مؤلفه های "سازماندهی" و "کارگزینی" در قالب بعد "مدیریت منابع انسانی" و مؤلفه های "ثبت و ضبط اطلاعات" و "کسب اطلاعات" در قالب بعد "مدیریت اطلاعات و فنّاوری" بودند.Identifying and Prioritizing Syllabuses and Contents of Entrepreneurship Training Courses Based on Business Functions
The purpose of this research is to identify and prioritize syllabuses and contents of entrepreneurship training program based on business functions. The current applied research is carried out according to survey cross sectional methods. Statistical population contained all candidates who participated in business and entrepreneurship skills training program (N=1000) held by Ministry of Labor and Social Affairs in Kermanshah province. 176 people were randomly selected from this population. Research tool was a questionnaire containing two parts. The first part includes identifying essential skills. And the second part contains demographic characteristics of respondents. Results showed that dimensions include; "human resources management", "information and technology management", "marketing management", "operational issues management", "risk management", "strategically management" and "financial management" are respectively ranked from one to seven. Also the most important components included: "organizing", "staffing" in the frame of “human resources management", and "compiling and recording information" and "information gathering" in the frame of "information and technology management".