آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی میزان ارتباط رشته تحصیلی و شغلی دانش آموختگان شاغل در گروه های عمده آموزشی است. جامعه آماری شامل کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) سال 1385 یعنی تعداد (397866) نفر بوده که در نهایت وضعیت ارتباط شغلی- تحصیلی (127670) نفر از 5 گروه عمده آموزشی مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات و داده های مورد نیاز از بایگانی سوابق موجود در دفتر خدمات ماشینی سازمان سنجش و از طریق اطلاعات مندرج در فرم تقاضانامه داوطلبان جمع آوری شد. بخش دیگر داده ها از طریق توزیع فرم نظرخواهی از کلیه داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال 1385 و انتقال نتایج آن به پاسخنامه امتحانی داوطلبان گردآوری شده است. نتایج نشان می دهد که میانگین میزان ارتباط شغلی- تحصیلی دانش آموختگان در گروه عمده آموزشی 69 درصد می باشد. در کلیه گروه های آموزشی میزان رابطه تحصیلی- شغلی دانش آموختگانی که میزان تحصیلات والدین آنها بسیار پایین (بی سواد) اعلام شده در رتبه اول و دانش آموختگانی که والدین آنها تحصیلات دانشگاهی دارند، در مرتبه دوم قرار دارند. در پنج گروه آموزشی عمده، رابطه شغلی- تحصیلی دانش آموختگانی که شغل والدین آنها عضو هیئت علمی و یا فرهنگی است در مرتبه اول و دانش آموختگانی که مادر آنها خانه دار است، در مرتبه دوم قرار دارند. 

The relationship between the course of study and vocation of postgraduate candidates in Iran 2006

This paper analyses the relationship between the course study and vocation of university candidates in postgraduate fields in 2006 in Iran. Number of candidates for postgraduate study in 2006 was 397866 and 127670 candidates from five major educational groups were used to conduct this analysis. The Iranian university and college admission system involves prospective students listing up to fifty places in order of preference on their application. Places in universities are offered to the applicants based on both their preferences and their final nationwide examination results. The job and course information and data were gathered from National Organization of Educational Testing (NOET) documents and the computer centre of NOET. The other needed data was gathered using data from university graduate test takers in 2006 and transferring the results to the answer sheets of the aforementioned group. The mean of relationship between job and education is 69%. In all educational groups, the relationship between job and education for graduate students whose parents are recognized as illiterate is ranked first whilst the same criterion for graduate students whose parents have academic education is ranked second. In five major educational groups, the relationship between job and education for graduate students whose parents are faculty members is ranked first whilst the same feature for household mothers is ranked second

تبلیغات