آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

تار جهان گستر، تبدیل به یکی از مهم ترین منابع اطلاعاتی در عصر حاضر شده است که با ایجاد تغییر در روش های ارتباطی میان محققان، برای استفاده علمی گسترش یافته است و موتورهای کاوش تجاری ابزارهای اصلی برای شناسایی این اطلاعات هستند. در حقیقت وب مجموعه ای بسیار پیچیده، از کلیه انواع اطلاعاتی است که به وسیله افراد متفاوت تولید می شود و توسط کاربران مختلف مورد جستجو قرار می گیرد. از اواسط سال 1990 تلاش های چشمگیری برای بررسی ماهیت و خصوصیات وب جهان گستر با بکارگیری روش اطلاع سنجی جدید برای فضای محتویات آن، ساختار پیوندها و موتورهای کاوش صورت پذیرفت. معیارهای وبومتریک دانشگاه ها مشابه ضریب تأثیرگذاری مجلات است. معیارهای وبومتریک میزان ارجاعات به صفحات وب را مورد ارزیابی قرار می دهد، در واقع، شاخص های وبومتریک به این دلیل تعریف شده اند که التزام مؤسسه های آموزش عالی و دانشگاه ها را نسبت به انتشار وب نشان دهند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی شاخص های مقیاس وبومتریک در دانشگاه های تهران، اصفهان، تربیت مدرس، الزهرا، مازندران، گیلان، یزد، اراک و رازی می باشد. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شد که پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه گیری طبقه بندی شده سهمیه ای بین 355 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های منتخب فوق الذکر توزیع گردید. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS16 صورت گرفته است. یافته های پژوهش بیانگر آن است که، هیچ کدام از دانشگاه های منتخب از لحاظ شاخص های مقیاس وبومتریک در جایگاه مناسبی قرار ندارند (پایین تر از میانگین).

Evaluation of Webometric Scale Factors in Universities

Webometrics serves as the utmost information resource in modern era which has introduced new changes to the communication world and has been developed in order to be used in scientific contexts. Business engines are main tools for recognizing such information. In fact, web is a complex group of all types of information which is produced by different people and is searched by different users. From the mid-1990th, there have been lots of efforts in this area to investigate the Webometric identity and features based on info metric methods for its contents, connection structure and search engines. Universities’ webometric scale factors are similar to journals’ impact factors. Webometric features are responsible for counting the number of referrals to web pages. In fact, they have been defined to show universities’ and educational institutions’ obligation to advertise and spread the web. The aim of this paper is to evaluate webometric scale factors in universities of Tehran, Esfahan, TarbyatModares, Alzahra, Mazandaran, Guilan, Yazd, Araak and Razi. Study population includes all the members of department of selected universities. Employing a classified random sampling, the data was collected through the distribution of a questionnaire among the 355 persons of the academic staffs of selected universities. SPSS16.0 is used for statistical analysis. The results of research show that the situation of selected universities is unsuitable based on the factors of Webometric scale.  

تبلیغات