آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

با توجه به ویژگی ها و ارزش های ظاهری و باطنی هنرهای سنتی ایران و ضرورت احیاء، تقویت و هدایت آنها، چند سالی است که برنامه هایی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در این زمینه در سطح آموزش عالی کشور اجرایی شده است؛ اما با مطالعه عوامل فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بر رویه آموزش این هنرها در جوامع سنتی گذشته و مقایسه آن با شیوه های امروزی آم وزش در سطح دانشگاه ها؛ تناقضات و ناهماهنگی هایی آشکار می گردد که به موجب آن دانش آموختگان این گون ه رشته ها توانایی انطباق آموزش های دریافتی خود را با اهداف تعیین شده (احیاء، تقویت و هدایت) ندارند. در این پژوهش ضمن مرور عوامل تاثیر گذار بر رویه تولید و آموزش هنرهای سنتی ایران در گذشته، وضیعت آموزش این هنرها در سطح آموزش عالی کشور از نظر نوع پذیرش دانشجو، برنامه های آموزشی و مطابقت این برنامه ها با ویژگی ها و اصول بنیادین این هنرها، مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و در پایان راهکارهایی برای هماهنگی بیشتر شیوه های آموزشی هنرهای سنتی در سطح آموزش ع الی با اصول و ارزش های مرتبط با آنها ارائه شده است.

Investigating the training status of Traditional Art in higher education level in the country

Regarding characteristics and internal and external values of Traditional Art in Iran and the necessity of its vivification, promotion and direction, programs for training specialists in this field are being conducted in higher education level of the country in recent years. Studying cultural and social factors affecting the training process of this kind of art in traditional societies in the past and comparing it to the prevailing training methods at universities, we will encounter some controversies and disharmonies by which students fail to match the gained knowledge of their own with the defined objectives of this art namely vivification, promotion and direction as described above. In this study, besides reviewing the factors affecting production and training process of Traditional Art in Iran in the past, we have analyzed the present training status of such art in higher education level in terms of students’ admission and also educational programs and their adaptation with characteristics and bases of this kind of art. In the end, some approaches are introduced in order to better coordinate the training methods in high educational level with relevant values and concepts.

تبلیغات