آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

عامل نیروی انسانی یکی از عوامل بقاء سازمان ها است. از دیدگاه کلی، موفقیت هر سازمان بستگی به تلاش و رضایت شغلی کارکنان آن سازمان دارد. حال با توجه به اهمیت نقش روحیه کارکنان در افزایش اثربخشی سازمان ها و توجه به این که تاکنون در حوزه روحیه سازمانی در دانشگاه ها دولتی ایران، کار پژوهشی انجام نگردیده است، هدف پژوهش حاضر، بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر روحیه اعضای هیئت علمی، به منظور ارائه راهکارهایی برای افزایش و تقویت روحیه آنان می باشد. تحقیق حاضر، یک تحقیق توصیفی پیمایشی می باشد که طی آن به توصیف داده های جمع آوری شده و در نتیجه آن به بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل با روحیه اعضای هیئت علمی (متغیر وابسته) پرداخته شده است. یافته های تحقیق نشان داد که اعضای هیئت علمی از روحیه بالایی برخوردارند و بین عوامل مدیریتی، عوامل ساختاری، عوامل مالی، عوامل محیطی، عوامل تسهیلاتی و عوامل آموزشی/ تحقیقاتی و روحیه اعضای هیئت علمی رابطه معنی داری وجود دارد. بر این اساس، سیاست گذاران و برنامه ریزان در سطح کلان آموزش عالی و دانشگاه ها بایستی به عوامل ذکر شده به ارتقای روحیه اعضای هیئت علمی توجه نمایند.

Determining universities’ external and internal factors affecting academic members’ morale

Human force is a key element for organizations’ survival. From a general point of view, any organization’s success depends on its work force effort and job satisfaction. Regarding the importance of the workforce morale in augmenting the efficacy of their organization and the novelty of research on organizational morale in national universities of Iran, the aim of present study is to identify and investigate the factors affecting academic members’ morale in order to provide solutions for promoting and strengthening their spirit. The present study is a descriptive survey research during which we have described the collected data and investigated the relation between independent variables and the academic members’ morale as the dependent variable. The result from this study suggest that academic members enjoy high morale and there is a significant relation among various management, structural, financial, environmental, facilitatory, and educational-investigational factors with academic members’ morale. Based on this data, legislators and planners should consider above factors in raising academic members’ morale in a large educational scale for higher education organizations.  

تبلیغات