بررسی میزان همپوشانی عناوین پایان نامه های رشته برنامه درسی با مباحث مطرح در قلمرو این رشته (بر اساس نظریه بوشامپ) در دانشگاه های تهران
آرشیو
چکیده
مهم ترین کارکرد آموزش عالی تولید دانش است و دانشگاه جایگاه مهم دانش پژوهی است. دانشجویان تحصیلات تکمیلی بخش عمد ه ای از پژوهشگران کشور را تشکیل می دهند. پایان نامه های آنها، بستر مناسب مطالعه و تحقیق در هر رشته علمی است. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان همپوشانی عناوین پایان نامه های رشته برنامه درسی براساس نظریه بوشامپ می باشد. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی و از نظر هدف کاربردی و به روش بررسی اسنادی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه پایان نامه های تحصیلات تکمیلی رشته برنامه درسی دانشگاه های تهران شامل تربیت مدرس، تربیت معلم، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی تهران می باشد. با توجه به محدودیت تعداد جامعه آماری، نمونه آماری منطبق بر جامعه آماری در نظر گرفته شده، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیلی تفسیری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که پایان نامه های رشته برنامه درسی در دانشگاه های تهران تمامی مباحث مطرح در این حوزه را پوشش نمی دهند. بیشترین تعداد پایان نامه ها در حوزه طراحی برنامه درسی و در سطح محتوا انجام پذیرفته است. بسیاری از عناوین پایان نامه ها تکراری است. برخی از حوزه های برنامه درسی از قبیل فضا، زمان و گروه بندی دانش آموزان مورد غفلت قرار گرفته است. در عین حال، تعدادی از پایان نامه ها نیز، در حوزه های غیرتخصصی انجام شده است. در پایان باتوجه به یافته ها و پیشینه پژوهشی، پیشنهادهایی ارائه گردید.The study of overlaps between dissertation titles in the field of Curriculum and relevant proposed issues within this domain in universities of Tehran (on the basis of Beau champ's theory)
The foremost mission of higher education is producing knowledge and university is a place of great importance in scientific researches. Graduate and post graduate students serve as a significant part of a country’s research team and their theses lays an apt ground for further study and research in different fields of study. The aim of this study is to investigate the rate of overlaps of dissertation titles on the basis of Beauchamp’s theory. In terms of type, this study is a descriptive research and in terms of aim, it is a practical study which has been done using official document survey method. The study consists of titles of theses of Curriculum from universities of Tehran. The universities are Tarbiaat Modares University (TMU), Tarbiat Moallem University, Allame Tabatabaii University (ATU), Shahid Beheshti University (SBU), Payame Nour University and Islamic Azad University. Considering all the limitations in the number of available population, the number of samples has been confirmed with this population. For analyzing data, we have employed the analytical interpreting method. Findings indicate that theses of Curriculum in Tehran universities do not cover all of the subjects within this field. Most of the theses are surrounding curriculum design and have been done regarding concept matters. The majority of thesis titles are repetitive. Some areas of curriculum are neglected such as place, time and categorization of students. Moreover, some theses have been done in non-technical areas.
In the end, some suggestions are proposed considering the research background and our findings.