ارزیابی درونی کیفیت گروه آموزشی مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران
آرشیو
چکیده
این مطالعه با هدف ارزیابی درونی گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه تهران انجام گرفت. ارائه یک نیم رخ جامع و روشن از عملکرد یک مؤسسه یا برنامه براساس خودارزیابی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید ها نیازمند بکارگیری فرایند ارزیابی می باشد. به این منظور از روش تحقیق ارزشیابی و اقدام پژوهی استفاده شد و با کمک پرسشنامه و چک لیست اطلاعاتی، اطلاعات مورد نیاز از مدیر گروه، اعضاء هیأت علمی، دانشجویان و مسئول کتابخانه به شیوه سرشماری و دانش آموختگان و کارفرمایان آنها به شیوه نمونه گیری در دسترس جمع آوری گردید. نتایج نشان داد میانگین وزنی بدست آمده در عامل های هیأت علمی (4/2)، دانشجو (43/2)، دانش آموخته-پیامد (5/2) و پژوهش و تألیفات (4/2) با توجه به ملاک ها و نشانگر های در نظرگرفته شده نشان دهنده وضعیت نسبتاَ مطلوب گروه در عامل های مورد نظر و میانگین عامل های امکانات و فضا های آموزشی (17/2)، ساختار سازمانی (92/1)، فرایند تدریس– یادگیری (11/2) و دوره های آموزشی مورد اجراء (13/2) نشان دهنده وضعیت نامطلوب گروه در عامل های موردنظر می باشد. این نتایج حاکی از این می باشد که گروه مهندسی محیط زیست تهران در برخی ابعاد تا رسیدن به وضع مطلوب و یا هدف های نهایی خود فاصله زیادی ندارد و این امر مستلزم برنامه ریزی و ارائه راه کارهایی برای رفع نقاط ضعف خود در ابعادی می باشد که دارای ضعف می باشند.Internal Quality Evaluation of Environmental Engineering Department of University of Tehran
This research has been carried out with the purpose of Internal Evaluation of Department of Environmental Engineering, University of Tehran. Presenting a comprehensive and clear profile from a programe or an institution based on self evaluation and analysis of points of strengths, sore points, opportunities and threats calls for employing evaluation process. In this regard, the evaluation research and action research methods are used. Required information is gained using questionnaire and check list. The population from which data is collected are head of department, faculty members, students and the faculty librarian utilizing census method and graduates and their employers applying existing sampling methods. According to the applied criteria and indicators, the mean in factors of scientific board(2/66), students(2/43), graduate-outcome(2/5), and research and scientific publications(2/5) showed favorable situation in intended factors and the mean in factors of facilities and training spaces(2/15), organizational structure(1/83), learning and teaching process and implemented training courses(2/13) showed a relatively favorable situation in intended factors. These results suggest that reaching desired optimum and/or final goals is not far from expectations in Environmental Engineering Department in University of Tehran. However, it should be bear in mind that fulfilling such aim demands a thoughtful planning and employing solutions to omit sore points in needed areas