آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۵

چکیده

روحیه و خودکارآمدی از مفاهیم مهم در حوزه مدیریت محسوب می شوند . هدف اصلی این پژوهش ، بررسی وضعیت روحیه مدرسا ن مراکز تربیت معلم و رابطه آ نان با خودکارآمدی است.  برای این منظور، ۵۵ نفر از مدرسان  مراکز تربیت معلم شهر تهران از طریق نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه است: پرسشنامه روحیه (محقق ساخت) دارای قابلیت اعتماد85/۰ و پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر) و همکاران(1982) با قابلیت اعتماد 86/0 است.  به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، آزمونt گروه های مستقل، همبستگی پیرسون و تحلیل واریانس یکراهه استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که میزان روحیه مدرسان در حد متوسط بوده و بالاترین و پایین ترین میانگین به ترتیب مربوط به مؤلفه های (رضایت از تعامل و روابط با همکاران) و (رضایت از حقوق و مزایا) بوده است؛ همچنین بین روحیه مدرسان مراکز تربیت معلم و خودکارآمدی آنان رابطه مثبت معنی داری وجود دارد . بین میانگین روحیهمدرسان مرد و زن تفاوت مشاهده نشده است و اینکه براساس تحلیل نتایج واریانس یکراهه تفاوتی بین میانگین روحیه مدرسان براساس میزان سابقه خدمت و مدرک تحصیلی آنان مشاهده نشده است .

Studying the Relationship between Morale and SelfEfficacy among Tutors in Teacher Education Centers

This study investigated the morale condition of tutors of teacher education centers and its relationship with selfefficacy. For this purpose, 55 tutors in teacher education centers in Tehran were selected by random sampling. The tools for collecting data included two questionnaires: the morale questionnaire (researchermade) with 85% of reliability, and general selfefficacy (GSE) questionnaire (Sherer et al, 1982) with 86% of reliability. Data analysis was carried out by descriptive statistics, independent samples Ttest, Pearson correlation and oneway ANOVA. The findings of the research show that the morale score of tutors is intermediate and the highest and lowest average is related to the "satisfaction with relations with colleagues" and "satisfaction with salary and privilege" respectively. There is also a positive meaningful relation between the morale of tutors and their selfefficacy. There was not a significant difference between the morale average of male and female tutors. Also on the basis of oneway variance results, it was found that there was not a significant difference between morale average and record of service, and morale average and educational degree.

تبلیغات