چالش های معلمان برای آموزش مجازی در دوران پاندمی کرونا: یک مطالعه پدیدارشناسی (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی آموزش حضوری و روی آوردن اجباری سیستم آموزشی کشور به آموزش مجازی شده است. پس از دوسال که رفته رفته آموزش مجازی پایان پذیرفته و آموزش حضوری برقرار شده، لازم است چالش ها و مشکلات آموزش مجازی از دیدگاه معلمان به عنوان رکن اصلی آموزش مطالعه شود. این پژوهش با هدف مطالعه چالش های آموزش مجازی و ارزیابی معلمان از این سبک آموزش صورت گرفته است. این مطالعه در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شده است که در آن داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. مصاحبه شوندگان 12 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهر تهران بودند که از طریق نمونه گیری هدفمند ملاکی انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد.تحلیل داده ها با روش هفت مرحله ای کلایزی انجام پذیرفت. یافته های پژوهش نشان داد که ادراک معلمان از چالش های آموزش مجازی، شامل4 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی است که مضمون های اصلی شامل چالش های مادی و تکنولوژیکی و چالش های حکمرانی آموزش و چالش های ارکان نهان آموزش و چالش های سیستم تربیت معلم میباشد.Teachers' challenges for virtual education during the corona pandemic: a phenomenological study
The spread of the corona virus has caused the closure of face-to-face education and the forced transition of the country's education system to virtual education. After two years, when virtual education has gradually ended and face-to-face education has been established, it is necessary to study the challenges and problems of virtual education from the perspective of teachers as the main pillar of education. This research has been done with the aim of studying the challenges of virtual education and evaluating teachers of this style of education. This study was conducted in the framework of a qualitative approach and with the phenomenological method, in which data was collected using a semi-structured interview. The interviewees were 12 elementary school teachers in Tehran who were selected through purposive sampling and the interviews were continued until theoretical saturation was reached. The findings of the research showed that teachers' perception of the challenges of virtual education includes 4 main themes and 19 sub-themes, which main themes include material and technological challenges, challenges of education governance, challenges of the hidden elements of education, and challenges of the teacher training system.