آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش استفاده از ماشین حساب گرافیکی تلفن همراه برخودکارآمدی ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی است. پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون -پس آزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری دانش آموزان دختر پایه دهم رشته علوم انسانی شهرستان خرمشهر در سال تحصیلی 1401-1400 می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۴۶ دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شده و به طور تصادفی در دو کلاس23 نفره به عنوان گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 7جلسه آموزش استفاده از ماشین حساب گرافیکی متلب را دریافت کرده و در مقابل گروه کنترل آموزشی داده نشد. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی رودریگز (2003) استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ بیش از 90/0 به دست آمد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS24 و روش آنالیز کوواریانس تحلیل شده است. به دلیل معنادار شدن اثر تعامل گروه و پیش آزمون از رگرسیون هایس برای رفع این مشکل استفاده شده است. نتایج نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در خودکار آمدی ریاضی تفاوت معناداری وجود دارد. اندازه اثر۳۲/۰=۲ ɳ می باشد.

the effect of mobile phone graphical calculator teaching on mathematics self-efficacy

The purpose of this research is to investigate the effect of teaching the use of mobile phone graphic calculator on the mathematical efficiency of humanities students.The research is an experimental type with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population is 10th grade female students in the field of humanities in Khorramshahr city in the academic year of 1400-1401. Using the available sampling method, 46 students were selected as a sample and two classes of 23 students were randomly divided into control and experimental groups. The experimental group received 7 sessions of MATLAB graphic calculator training In contrast, no training was given to the control group. In order to collect data, Rodrigues 2003 math self-efficacy questionnaire was used for pre- and post-test of two control and experimental groups. The reliability of the questionnaire using Cronbach's alpha method was more than 0.90.The data was analyzed using SPSS24 software and covariance analysis method. Due to the significance of the interaction between the group and the pre-test, Hayes regression was used to solve this problem. The results showed that there is a significant difference between the experimental and control groups in mathematical automaticity. The effect size is ɳ2=0.32.

تبلیغات