آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

پاسخ گویی به نیازمندی های سازمان و تأمین به موقع این نیازمندی ها، به میزان مناسب، با قیمت و کیفیت مناسب، در زمان و مکان مناسب و از تأمین کنندگان مناسب، جز با ایجاد یکپارچگی میان بخش های مختلف سازمان ازجمله تأمین کنندگان، مصرف کنندگان، مراکز ذخیره سازی و توزیع، حمل ونقل و سایر بخش های ارائه دهنده خدمات لجستیکی در سازمان، محقق نخواهد شد. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل عاملی و الگوسازی معادلات ساختاری، الگوی مفهومی یکپارچگی لجستیک بر اساس ابعاد سه گانه یکپارچگی (یکپارچگی درونی، یکپارچگی تأمین کنندگان و یکپارچگی مصرف کنندگان) ارائه و تأیید گردید. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه است و برای سنجش پایایی پرسش نامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. براساس نتایج حاصل، مشخص شد که هفت مؤلفه یکپارچگی درونی لجستیک(یکپارچگی راهبردی، یکپارچگی فرآیندی، یکپارچگی برنامه ریزی و کنترل، یکپارچگی اطلاعاتی، یکپارچگی ساختاری، یکپارچگی دانش و یکپارچگی بودجه و اعتبارات)، چهار مؤلفه یکپارچگی با تأمین کنندگان(یکپارچگی مدیریت تأمین کنندگان، یکپارچگی اطلاعاتی با تأمین کنندگان، یکپارچگی مدیریت تقاضا و یکپارچگی توسعه محصول جدید) و سه مؤلفه یکپارچگی با مصرف کنندگان یا مشتریان(یکپارچگی مدیریت مصرف کنندگان، یکپارچگی اطلاعاتی با مصرف کنندگان و یکپارچگی رضایت مندی مصرف کنندگان) در یکپارچگی لجستیک سازمان دفاعی موردمطالعه مؤثر است.

Conceptual model of logistics integration using structural equation modeling

Responding to the needs of the organization and meeting these needs in a timely manner, at the right rate, at the right price and quality, at the right time and place and from the right suppliers, except by creating integration between different parts of the organization including suppliers, consumers, storage and distribution centers. Transportation and other parts of the logistics service provider in the organization will not be realized. In this study, using factor analysis and structural equation modeling, the conceptual model of logistics integration based on the three dimensions of integration (internal integration, supplier integration and consumer integration) was presented and approved. The data collection tool is a questionnaire and Cronbach's alpha coefficient was used to assess the reliability of the questionnaire. Based on the results, it was found that seven components of logistics internal integration (strategic integration, process integration, planning and control integration, information integration, structural integration, knowledge integration and budget and credit integration), four components integrating (integrating management) Information integration with suppliers, demand management integration and new product development integration) and the three components of integration with consumers or customers (integration of consumer management, integration of information with consumers, and integration of consumer satisfaction) are effective in the logistical integrity of the defense organization under.

تبلیغات