آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

امروزه، اقتصاد مقاومتی به عنوان ابزاری برای شکوفایی اقتصادی در نظر گرفته شده است. در این راستا واژه تاب آوری به منظور مقاوم سازی سازمان ها توجه بسیاری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است. تاب آوری سازمان ها در برابر بحران ، یکی از مفاهیم بسیار مهم و کاربردی در ادبیات مدیریت و سازمان در سال های اخیر بوده است؛ اما با وجود توجه به تاب آوری و کاربرد فراوان آن در حوزه های مختلف، درک نظری و عملی محدودی در ارزیابی و اندازه گیری تاب آوری سازمانی وجود دارد. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه های تاب آوری سازمانی است. روش پژوهش از نوع کیفی و به صورت تحلیل م ضمون متنی است. این پژوهش از لحاظ هدف، از نوع توسعه ای کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها، از نوع توصیفی و به لحاظ قطعیت داده ها، از نوع اکتشافی است. ابعاد و مؤلفه های تاب آوری از 26 منبع استخراج گردیده است و نتیجه بررسی و تحلیل ادبیات، استخراج 43 مضمون پایه(مؤلفه 2)، 11 مضمون سازمان دهنده(مؤلفه 1) و 3 مضمون فراگیر است. مضامین فراگیر شامل ابعاد راهبردی، مدیریتی و ساختاری است.

Dimensions and Components of Organizational Resilience Using Thematic Analysis Method

Today, resistance economy is considered as a tool for economic prosperity. In this regard, the word resilience in order to strengthen organizations has attracted the attention of many researchers. The resilience of organizations to crises has been one of the most important theoretical and applied concepts in management and organization literature in recent years. Today, despite Pay attention to resilience and its widespread use in various domains in relation to organizational resilience, there is limited theoretical and practical understanding of this concept in its evaluation and measurement. The purpose of this study is to identify the dimensions and components of organizational resilience. The research method is qualitative and textual thematic analysis. This research, in terms of the purpose, is development-functional type and in terms of data collection is descriptive and in terms of data certainty, it's kind of exploratory. Dimensions and components of resilience were extracted from 26 sources. The result of the literature review was the extraction of 43 basic themes (Component 2), 11 organizing themes (Component 1) and 3 general themes. The general themes include strategic, managerial and structural dimensions.

تبلیغات