الگوی مدیریت بهره برداری از ظرفیت های سازمان اینترپل در مبارزه با جرایم و مجرمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پدیده جهانی شدن در تمامی عرصه ها ازجمله در عرصه امنیتی نیز وارد شده است و نهادهای مجری قانون در کشور قادر نخواهند بود به تنهایی از عهده تهدیدهایی نظیر مواد مخدر، تروریسم، پول شویی، قاچاق انسان و ... که جنبه جهانی یافته اند، برآیند و همکاری نیروهای امنیتی و پلیسی کشورهای مختلف در حل این معضلات، ضرورتی گریزناپذیر است؛ در این میان، شناخت و احصای دقیق و فنی ظرفیت های سازمان اینترپل، موضوع بسیار تعیین کننده ای در چگونگی همکاری با این سازمان بین المللی با توجه به قوانین و مقررات موجود در امر مبارزه با جرایم و مجرمان است. این پژوهش که با هدف دستیابی، احصا و رتبه بندی ظرفیت ها و تهیه الگو انجام پذیرفته است، از نظر هدف، کاربردی و توسعه ای و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات، توصیفی پیمایشی است و با نگاهی به سند چشم انداز 1404 برای جمهوری اسلامی ایران با رویکرد آمیخته انجام پذیرفته است. در آغاز، پرسش نامه محقق ساخته که حاوی 121 گویه است، بین خبرگان توزیع شد و از این میان، 60 پرسش نامه قابل تجزیه وتحلیل حاصل گردید. اطلاعات جمع آوری شده پس از اعتبارسنجی تجزیه وتحلیل گردید و ظرفیت های استخراج شده با آزمون تی تک نمونه ای در سطح اطمینان 95% تأیید و با آزمون فریدمن رتبه بندی شد. 121 شاخص به همراه 20 مولفه ظرفیت های سازمان اینترپل در 6 بعد سامانه ای و فناوری، راهبردی، اطلاعاتی و عملیاتی، دیپلماسی و همکاری، حقوقی پلیسی و آموزش مورد تأیید قرار گرفت و مهم ترین ظرفیت، مطابق رتبه بندی ظرفیت های سازمان اینترپل در مبارزه با جرایم و مجرمان، متعلق به "ظرفیت سامانه ای و فناورانه" و "راهبردی" است و این بدان معناست که سازمان اینترپل بر اساس یک رویکرد اطلاعات محور درصدد مقابله و مدیریت راهبردی جرایم و مجرمان در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی است.A Model for managing the use of Interpol’s capacities in the fight against crime and criminals
The phenomenon of globalization has entered into all areas, including security and law enforcement agencies alone are not able to deal with global threats such as drugs, terrorism, money laundering, and human trafficking, and so on, and the cooperation of the security forces and the police of different countries is an inevitable necessity; in the meantime, accurate and technical recognition of the capabilities of Interpol is a very crucial issue in how to cooperate with this international organization according to the existing laws and regulations in the fight against crime and criminals. This research, which has been carried out with the aim of achieving, counting and ranking capacities and preparing a model, is applied and developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection method and by considering the vision document of 1404 for the Islamic Republic of Iran, it has been done with a mixed approach. Initially, a researcher-made questionnaire containing 121 items was distributed among experts and among these, 60 analyzable questionnaires were extracted. The collected data were analyzed after validation and the extracted capacities were confirmed by one-sample t-test at 95% confidence level and ranked by Friedman test. 121 indicators along with 20 components of Interpol’s capacities in 6 dimensions of system and technology, strategic, intelligence and operational, diplomacy and cooperation, legal-police and training were approved and the most important capacity, according to Interpol’s capacity to fight crime and criminals, belongs to the “systemic and technological capacity” and “strategic” capacity and this means that Interpol, based on an information-driven approach, seeks to confront and strategically manage crime and criminals at the national, regional and international levels.