آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

زمینه و هدف: در عصر حاضر موضوع تمدن نوین اسلامی همواره با مفهوم انتظام اجتماعی گره خورده و بیشتر متفکران تمدن را با مدنیت و شهرنشینی خلط کرده اند. انتظام اجتماعی به معنی نبود آشوب نیست، بلکه بخش عمده آن احساس امنیت و نبود آشوب ذهنی است. به عقیده هگلی، اگر امنیت صرفاً برای امنیت باشد، ناامنی ایجاد می کند. بنابراین امنیت باید هدفمند باشد. البته این موضوع به مؤلفه های انتظام بخش و مجریانی که در انتظام اجتماعی نقش اساسی دارند، باز می گردد. از این رو به منظور انتظام اجتماعی و پیشگیری از جرم، هر تمدنی ضمن تمرکز بر مؤلفه های انتظام بخش، نیازمند نیروهای مقتدری است که انتظام بخشی را در جامعه مدیریت کنند. در این راستا در تمدن ایران اسلامی، ناجا به عنوان نیروی انتظام بخش، ضمن تقید جنبه معنوی انتظام اجتماعی، با حفظ مشارکت مردمی، صیانت از دین، التزام به قانون، ارتقای دانش علمی و سلامت کاری و پای بندی به ارزش های رفتاری پلیس اسلامی، مسئولیت انتظام بخشی و مدیریت پیشگیری از جرم در جامعه را عهده دار است. به همین منظور، در پژوهش حاضر به ارزیابی تأثیر مؤلفه های انتظام بخش در تحقق تمدن نوین اسلامی در مقوله پیشگیری از جرم پرداخته شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی است و روش انجام آن تلفیقی از مطالعات اسنادی و پیمایشی (میدانی) است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته است که برای پاسخ به سؤال ها از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون و برای رتبه بندی مؤلفه ها از ضریب فریدمن استفاده شده است. جامعه آماری 30 نفر از صاحب نظران حوزه انتظام اجتماعی هستند و نمونه گیری آن به صورت تصادفی با استفاده از جدول مورگان و ضریب آلفای کرونباخ انجام گرفته است. یافته ها: تحلیل آماری پژوهش حاضر با سطح معنادار (0/000=sig) که کوچک تر از سطح آزمون (0/01=a) بوده، فرض صفر (H) را رد کرده و با 0/99 اطمینان تأثیر مؤلفه های انتظام بخش بر تمدن نوین اسلامی در مقوله پیشگیری از جرم را تأیید کرده است. نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که بین مؤلفه های انتظام بخش با ارتقای تمدن نوین اسلامی در سطح معنادار 0/01 همبستگی مثبت و رابطه دوسویه معنادار وجود دارد.

The Position of Regulatory Components in Promoting Modern Islamic Civilization in Crime Prevention

 Background and Aim: The notion of modern Islamic civilization has always been tied to the concept of social discipline; and most thinkers have confused civilization with civilization and urbanization. Social discipline does not mean the absence of chaos, but much of it is a sense of security and a lack of mental chaos. According to Hegel, if security is merely for security, it creates insecurity. Therefore, security must be purposeful. It is needless to say that, this issue is related to the regulatory components and executives who are essential to social discipline. Therefore, in order to establish social discipline and crime prevention, any civilization must focus on disciplinary components, while calling on strong forces to manage and execute  discipline in society. In this regard, in the Islamic Iranian civilization, Naja as a disciplinary force, while emphasizing the spiritual aspect of social discipline, maintaining public participation, protecting religion, adhering to the law, promoting knowledge and health of work environment, and adhering to values, is in charge of regulating and managing crime prevention in the community. For this purpose, the present study evaluates the impact of disciplinary elements in promoting modern Islamic civilization in crime prevention. Methodology: The method used for the pupose of this study is a combination of documentary and survey studies. The data collection tool was a researcher-made questionnaire that used to answer questions t-test and Pearson correlation coefficient and Friedman coefficient to rank the components. The population consisted of 30 social discipline experts who were selected randomly using Morgan table and Cronbach’s alpha coefficient. Results: The statistical analysis of the present study rejected the null hypothesis (H) with a significant level (sig = 0.000) which was smaller than the test level     (a = 0.01) and with 0.99 confidence of the effect of the components. It endorsed the new Islamic civilization in crime prevention. Results: The results of the present study show that there is a positive correlation between the components of discipline and promotion of modern Islamic civilization at the significant level of 0.01 and the two-way relationship is significant.  

تبلیغات