نظم و امنیت در تراز تمدّن نوین اسلامی «نیروی انتظامی یار مهربان و مقتدر»
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر به تقدم حکیمانه «نظم و امنیت» بر «تمدن نوین اسلامی» می پردازد و اینکه «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» زیباترین واژه انتخابی برای این نهاد مقدس است؛ زیرا اقتدار، نظم دهی و امنیت بخشی شاکله اسمی و رسمی این نیرو است. مقایسه اجمالی امنیت در نگاه غربی و اسلامی موضوع دیگری است که در این مقاله بررسی می شود. برخلاف آموزه های اسلامی و فرمایشات مقام عظمای ولایت که امنیت و نیروی انتظامی همواره ایجابی است، در باور غربی، امنیت همواره به معنای سلبی تعریف می شود و به کار می رود. در تحلیل فرمایشات مقام معظم رهبری، امنیت از اساسی ترین ارکان و مؤلفه های تمدن نوین اسلامی است. امنیت و حافظان آن را می توان به سه مقوله «تعریف»، «گستره» و «راهکارها» دسته بندی کرد. نیروی انتظامی در این تعریف و بازخوانی، مایه پیشرفت مادی و معنوی نظام و جامعه لحاظ و از آن به عنوان مظهر حاکمیت و امنیت و یار مهربان و مقتدر نظام و مردم یاد شده است که مردم باید این اقتدار و احترام را احساس کنند. نیروی انتظامی باید اقتدار، عدالت، مروت و ترحم را شاکله امنیت و خود بداند و نه صرفاً کارویژه. در تشبیه امن الهی به امنیت عمومی و تشبیه این نیرو در ذات و صفات و افعال به ذات اقدس حق، زیباترین، عمیق ترین معنا و مسئولیت فهم و القا می شود و انتظار می رود. در مقوله «گستره»، حدّ یقفی برای امنیت و نیروی انتظامی تعیین نشده و سیطره آن علاوه بر آنکه همه ابعاد زندگی مادی انسان ها را دربرمی گیرد، بلکه بعد معنوی و عبودیت و تقرّب به خدا نیز در سایه و استقرار آن تعریف می شود و تحقق می یابد. در مورد «راهکار ها» نخست، سلامت و صداقت و تزکیه خود این نیرو مورد توجه است تا به سلامت بار مسئولیت نظم و امنیت را با همه گستره عهده دار شود. برای «نظم» به ویژه نظم عمومی نیز معنای تمام شمولی دیده شده که هماهنگی «کلام تکوینی خدا» و «کلام تشریعی خدا» و «کلام بشری» مؤیّد آن است و اینکه نظم با فرمان و دستور، قابلیت اجرا ندارد و عارضی نیست، بلکه بر منطق «دلالت» استوار است. در بخش دیگر مقاله به اختصار به مؤلّفه های اساسی تمدن نوین اسلامی همچون خردورزی، انسانِ خلیفه خدا انسانی آزاده و با کرامت نگاه هدفمند به عالم هستی، جامع نگری به همه ابعاد زندگی، عدالت و صلح مبتنی بر عدالت، مردم سالاری دینی... و نظم و امنیت حداکثریِ در این تمدن اشاره شده است. ناگفته نماند تمدن نوین اسلامی، ظرف از پیش ساخته نیست، بلکه مؤلفه های مهم محتوایی، قالب این تمدن را ترسیم می کند. در پایان مقاله به استناد فراز هایی از سوره یوسف، تعهد و تخصص این نیرو برای برقراری امنیت حداکثری و جامع، مطرح و با بیان داستان شعیب و موسی(ع)از سوره قصص، نظم و امنیت نیروی انتظامی در تراز تمدن نوین اسلامی تحدید شده است.Order and Security on the Scale of New Islamic Civilization; “Police as a Powerful and Kind Comrade”
This paper explains that order and security are the prerequisites to the new Islamic civilization. The very name of NAJA shows its role of establishing authority, order, and security. There is a difference between the Islamic view and the West’s view on security. In a western perspective, security has a negative definition. On the contrary, in Islamic view as well as in the Leader of the Islamic Republic’s speeches, security has an affirmative meaning. The Leader believes that security is the most fundamental part of the new Islamic civilization. Security and those who safeguard it are classified under three concepts including “definition”, “scope”, and “measures”. NAJA is considered as the worldly and spiritual driving force of progress in the society. It is also redefined as the manifestation of authority and security, which is the strong and kind comrade of the government and people. People, in return, will feel the authority and security in the society. NAJA should consider authority, justice, fairness, and forgiveness as its pillars. Not only should it provide security and order but also it should extend its influence to all dimensions of human life including spirituality. Public security, which is created by NAJA, can be compared to the divine safety and protection which is described in the Holy Quran. Also, this organization can be the manifestation of some of the Almighty’s characteristics.Regarding the measures, health, honesty, and purity are important concepts. This paper defines order, especially public order, as a universal concept agreeing with God’s creation and legislation as well as human words. Order cannot be imposed via commands. It must be based on logic. The paper also introduces the building blocks of new Islamic civilization such as reasoning, human as a caliph by God, dignified human, purposeful view to the universe, holistic view to all aspects of life, justice and justice-based peace, religious democracy, and utmost order and security. New Islamic civilization is not a container which has already been made. Its major building blocks make its format. Finally, the paper alludes to Surat Yusuf as well as to the story of Shuaib and Moses (PBUH) to delineate NAJA’s responsibility and expertise to establish order and security on the scale of the new Islamic civilization.