آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۲

چکیده

پلیس به عنوان یک نهاد، وظیفه خدمت به عموم مردم را برعهده دارد؛ با تأکید بر این نیاز، پلیس باید پاسخگو به نیازهای مردم باشد، با توجه به این که آن ها وظایف خود را از طرف مردم انجام می دهند. با این حال، ممکن است مشکل در تعریف مردم و نیازها در بسیاری از کشورها باشد، گروه های مختلف اجتماعی ممکن است انتظارات مختلف در مورد چگونگی پاسخ پلیس در شرایط خاص را داشته باشند.  هدف تحقیق فوق بررسی رتبه بندی عوامل مؤثر در پاسخگویی پلیس است. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر داده ها، کمی و از نظر نوع مطالعه توصیفی، پیمایشی است. ابزار سنجش این پژوهش با بهره گیری از سنجش نظرات نمونه های آماری کارشناسان خبره با ابزار اندازه گیری متغیر های زبانی فازی و روش TOPSIS فازی صورت گرفته است. در این تحقیق نظرات خبرگان در خصوص اهمیت هر یک از گزینه ها یعنی هر یک از عوامل پاسخگویی شناسایی شده، در نزد هر یک از معیارها(ابعاد پاسخگویی)، در قالب تابع عضویت متغیرهای زبانی جمع آوری گردیده و میانگین حسابی فازی محاسبه شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که شایستگی های فردی بالاترین رتبه است و همچنین به ترتیب اولویت آموزش سازمانی، هوش هیجانی افراد، معنویت در محیط کار، احساس عدالت سازمانی، احساس تعهد سازمانی، رضایت شغلی و احساس اعتماد سازمانی رتبه های بعدی را شامل می شوند.

Ranking the decisive factors in Police accountability

Police, as an institution, is in charge of providing service for people from every walk of life. Accordingly, Police has to be accountable for their needs while it fulfills its duty towards them. However, the problem may lie in the definition of people and needs in many countries. Various social groups may hold various expectations of Police’s response in special conditions. This research studies the decisive factors in Police accountability and their ranks. The method of the paper set a practical objective, use quantitative data, and conduct a descriptive survey. The measuring devices assess the subject experts’ comments by means of the measuring device of fuzzy linguistic variables as well as fuzzy TOPSISmethod. The research identifies and collects eleven experts’ comments on the significance of each option, that is, each of the accountability factor, concerning each of the variables (dimensions of accountability), in the form of the membership function of linguistic variables. It then calculates the fuzzy arithmetic mean. Research finding shows that individual competence holds the highest rank and then organization training, individuals’ emotional intelligence, spirituality in the workplace, sense of organizational justice, sense of organizational commitment, job satisfaction, and sense of organizational trust, respectively, hold the next ranks.

تبلیغات