معماری نظم و امنیت براساس الگوی فقه تمدن ساز
آرشیو
چکیده
اگر بخواهیم، در افق تمدن نوین اسلامی، الزامات معماری ناجای آینده را کشف کنیم، باید به الگوی فقه تمدن ساز رجوع کرده و باتوجه به نگرش سیستمی به دین، زیرساخت های نظم و امنیت را کشف کنیم. البته، این امر مشروط بر آن است که نظم و امنیت مد نظر دین را به خوبی شناخته تا هدف گذاری و مقصد بتواند ما را در کشف راه کمک کند. به نظر می رسد با رویکرد یادشده «عدالت»، «جهاد» و «امربه معروف و نهی از منکر» زیرساخت نظم و امنیت محسوب می شوند و باید راهبردهای هریک از این زیرساخت ها را در اجرای نظم و امنیت به کار گرفت. در این پژوهش روشن می شود اجرای یک راهبرد پنج لایه ای با لایه های «تربیت محوری»، «مردم پایه بودن»، « مدیر راهبردی» به عنوان مجری، « بازدارندگی» و « تهدید متناسب»، که « تربیت محوری » نقطه مرکزی و جریان سیستماتیک آن خواهد بود، می تواند نظم و امنیت دینی را به منصه ظهور برساند.The Architecture of Order and Security, based on the Civilization-Building Model of Jurisprudence
If we intend to find out the requirements of future NAJA architecture in the new Islamic civilization, we must refer to the civilization-building jurisprudence. We have to apply a systematic approach towards religion in order to discover the infrastructure of order and security. It is a must to identify the order and security as it is illustrated in the religion. This helps us determine the objectives and discover the appropriate way. It seems that the above approach considers ‘justice’, ‘Jihad’, and ‘Enjoining what is Good’ as the infrastructures of order and security, so each one’s strategy must be adopted in providing order and security. This paper elaborates that religious order and security can be materialized through the implementation of a five layer strategy-whose layers include ‘orientation towards education’, ‘orientation towards people’, ‘strategic manager’ as the administrator, ‘prohibition’, ‘proportionate threat’- in which ‘orientation towards education’ is the kernel flow of the system.