درآمدی بر مفهوم و مولفه های مکتب انتظامی- امنیتی
آرشیو
چکیده
مکتب انتظامی- امنیتی را می توان این گونه تعریف کرد؛ مکتب امنیتی انتظامی« ترکیب سازوار مجموعه ی الگوهای عمل نسبتا پایدار تکرار شونده، در نظر و بیان، نگرش، گرایش و رفتار اندیشه گران، سیاست گذاران، قاعده گذاران و کنش گران امنیتی و انتظامی است که در قالب مفاهیم و مقولات به هم پیوسته ناظر بر نظم و امنیت در متون، حقوقی، آکادمیک، دستورالعمل ها، فرامین، گفتارهای شفاهی و یا در سبک های رفتاری این حوزه ها مشاهده می شود. که در توصیف، تبیین، تشریح، سیاستگذاری، مدیریت و نظارت و بازبینی موضوعات و مسائل امنیتی و انتظامی به کار بسته می شود. از این حیث می توان از مکتب انتظامی امنیتی یک کشور سخن گفت. آنچه در این پژوهش از مکتب امنیتی و انتظامی در نظر است، مکتب انتظامی امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. مفروض بحث این است که نظام جمهوری اسلامی از آغاز تاسیس و با گذشت چهاردهه و عبور از بحران های مختلف از جمله جنگ و منازعات داخلی، تجزیه طلبی، جنگ خارجی، تروریسم، جرایم سازمان یافته، منازعات منطقه ای و آشوب ها و ناآرامی های داخلی و جرائم نوظهور سایبری و فجایع طبیعی و غیر طبیعی و جرائم و ناامنی های متعارف در بعد نظری و الگوهای عمل و نظام آموزش در مقوله دفاع، امنیت و انتظام اجتماعی مختصات مکتب دفاعی و امنیتی و انتظامی خاص خود را دارد. که با پژوهش و بررسی در منابع مربوطه قابل صورتبندی نظری و مدل سازی در عمل، اجرا و سیاستگذاری است. در این پژوهش با بهره گیری از روش خبرگی و تحلیل محتوای کیفی اسناد مرتیط، ابتدا سعی شده تا مفاهیم نظریه، مکتب و پارادایم شکافته شوند و سپس به مولفه های آنان پرداخته شود. پس از آن سعی می شود به این مسئله توجه شود که آیا اساسا امکان دارد که ما به یک مکتب مستقل از حوزه مباحث انتظامی- امنیتی در جمهوری اسلامی ایران قائل شویم ؟ اگر چنین است برای رسیدن به این مقصود چه استراتژی باید در پیش گرفته شود ؟An Introduction to the Concept and Components of the security Disciplinary School
The securityDisciplinary school can be defined as follows; The security-disciplinary school is a harmonious combination of a set of relatively stable repetitive patterns of action, in the opinion and expression, attitude, tendency and behavior of security and Disciplinarythinkers, policymakers, regulators and activists, which observe order and security in the form of interconnected concepts and categories. It is found in texts, legal, academic, instructions, commands, oral speeches or in the behavioral styles of these areas. Which is used in describing, explaining, explaining, policy-making, management and monitoring and reviewing security and disciplinary issues and issues. In this sense, we can talk about the security disciplinary school of a country. What is considered in this study of the security and Disciplinaryschool is the security law enforcement school of the Islamic Republic of Iran. The premise of the debate is that the Islamic Republic has been established since the beginning of the fourteenth century and has gone through various crises, including civil war and conflict, separatism, foreign war, terrorism, organized crime, regional conflict and internal unrest, and emerging cybercrime and catastrophes. Natural and unnatural, and conventional crimes and insecurities in the theoretical dimension and patterns of action and education system in the category of defense, security and social order have their own characteristics of the school of defense and security and Disciplinary. Which can be theoretically formulated and modeled in practice, implementation and policy by researching and reviewing in relevant sources. In this research, using the expert method and qualitative content analysis of relevant documents, first, the concepts of theory, school and paradigm are explored and then their components are addressed. Then we try to pay attention to the question of whether it is basically possible for us to consider a school independent of the field of law enforcement and security issues in the Islamic Republic of Iran? If so, what strategy should be pursued to achieve this goal?