آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

هدف و زمینه: شایع ترین نوع اختلال یادگیری خاص، نارساخوانی است که ویژگی اصلی آن این است که فرد در درست خواندن، سریع خواندن و درک مطلب مشکل دارد و با سن تقویمی، هوشبهر و شرایط تحصیلی مطابقت ندارد. این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی انجام شد. روش: روش پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول با اختلال نارساخوانی مراجعه کننده به مرکز اختلالات یادگیری شهر بیرجند در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ بود. از بین جامعه آماری، ۲۸ دانش آموز پسر با اختلال نارساخوانی، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایشی ) ۱۴ ( و گواه ) ۱۴ ( گمارش شدند. گروه آزمایشی به مدت ۸ جلسه ۷۵ دقیقه ای تحت آموزش قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش، از پرسشنامه انگیزش تحصیلی، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی و آموزش ایمن سازی در برابر استرس استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که آموزش ایمن سازی در برابر استرس بر انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان با اختلال نارساخوانی اثربخش است ) 005 / .)p<0 بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش، می توان چنین گفت که یکی از رویکردهای آموزش مفید در جهت افزایش انگیزش تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان پسر با اختلال نارساخوانی، آموزش ایمن سازی در برابر استرس است.

Investigating the effectiveness of immunization training against stress on academic motivation and academic self-regulation of male students with dyslexia

Background and Purpose: The most common type of specific learning disorder is dyslexia, the main characteristic of which is that a person has difficulty reading correctly, reading quickly, and understanding material, and it does not correspond to chronological age, intelligence, and educational conditions. This research was conducted with the aim of the effectiveness of immunization training against stress on academic motivation and academic self-regulation of male students with dyslexia. Method: The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and control group. The statistical population of the research included all male students of the first secondary school with dyslexia who referred to the learning disorders center in Birjand city in the academic year of 2021- 2022. Among the statistical population, 28 male students with dyslexia were selected by available sampling method and randomly assigned to experimental (14) and control (14) groups. The experimental group was trained for 8 sessions of 75 minutes. In order to collect research data, academic motivation questionnaire, academic self-regulation questionnaire and stress immunization training were used. The research data were analyzed using multivariate and univariate analysis of covariance. Results: The results of the analysis of the research hypotheses showed that stress immunization training is effective on academic motivation and academic self-regulation of students with dyslexia (p<0.005). Discussion: According to the findings of this research, it can be said that: one of the useful teaching approaches to increase the academic motivation and academic self-regulation of students with dyslexic boys is stress immunity training.

تبلیغات