آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم یادگیری بصری، باید راهکارهای خاصی برای دانش آموزان با آسیب بینایی در نظر گرفت. لذا این پژوهش با هدف «طراحی و اعتباریابی الگوی بسته یادگیری مبتنی بر رویکرد تلفیقی دانش آموزان با آسیب بینایی دوره اول ابتدایی در درس علوم تجربی » انجام شد. روش: در این پژوهش از روش ترکیبی از نوع ا کتشافی 1 استفاده شد. برای به دست آوردن مؤلفه های الگو، از روش تحلیل محتوای استقرایی 2 و برای اعتباریابی درونی الگو، از روش توصیفی نظرسنجی 3 استفاده شد. جامعه آماری برای طراحی الگو شامل تمام مقاله ها، کتاب ها، پایان نامه ها، رساله ها و مصاحبه با متخصصان و کارشناسان از سال 1389 تا 1401 بود. نمونه آماری شامل 9 پایان نامه، 18 رساله، 43 کتاب، 47 مقاله و 17 مصاحبه بود که به طور هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری برای اعتباریابی الگو شامل 42 نفر از معلمان، کارشناسان، مؤلفان کتاب درسی، دانشجویان دکتری و اساتید دانشگاه بود. ابزار گردآوری داده ها شامل اسناد، مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته 16 سوالی بود که 15 گویه بسته پاسخ آن طبق مقیاس لیکرت 5 امتیازی طراحی و تدوین شد و 1 گویه آن بازپاسخ بود. روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و اعتبار آن با آلفای کرونباخ 964 / 0)حدود 96 صدم( بود. یافته ها: با توجه به تجزیه و تحلیل محتوای استقرایی و کُدگذاری اسناد و مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا، 10 مؤلفه اصلی و 50 مؤلفه فرعی به دست آمد. پس از تجزیه و تحلیل محتوا و با عنایت به کُدگذاری انجام شده، مؤلفه های اصلی و فرعی ابتدا در قالب الگوی مفهومی، و سپس الگوی روندی طراحی و توسعه داده شد. یافته های اعتباریابی درونی از نظر متخصصان نشان داد که الگوهای مفهومی و روندی از اعتبار درونی بالایی برخوردارند. بنابراین پیشنهاد می شود از این الگوها به منظور تهیه و تولید بسته یادگیری برای دانش آموزان با آسیب بینایی استفاده شود.

Designing and validating the learning package model based on blended approach and its Impact on the learning rate of students with visual impairment in the first period of elementary school in the course of experimental sciences

Background and purpose: Considering the important role of visual learning, special strategies should be considered for students with visual impairment. Therefore, this research was carried out with the aim of "designing and validating the model of the learning package based on the blended approach of students with visual impairment in the first period of elementary school in the course of experimental sciences". Method: In this research, a combined exploratory method was used. To obtain the components of the model, the inductive content analysis method, and for the internal validation of the model, the descriptive survey method was used. The statistical population for designing the model included all articles, books, theses, treatises and interviews with specialists and experts from 2010 to 2022. The statistical sample included 9 theses, 18 treatises, 43 books, 47 articles and 17 interviews, which were selected purposefully. The statistical population for validating the model included 42 teachers, experts, textbook authors, doctoral students, and university professors. The data collection tools included documents, interviews and a 16-question researcher-made questionnaire, 15 of which were designed and compiled according to a 5-point Likert scale, and 1 of which was open-ended. The content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was 96.4% with Cronbach's alpha. Findings: According to inductive content analysis and coding of documents and interviews using MaxQuda software, 10 main components and 50 secondary components were obtained. After analyzing the content and considering the done coding, the main and secondary components were first designed and developed in the form of a conceptual model, and then a process model. The findings of internal validation showed that conceptual and process model models have high internal validity. Therefore, it is suggested to use these models in order to prepare and produce a learning package for visually impaired students.

تبلیغات