آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی- آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم در ایران بود. روش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از پژوهش ها، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی-آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم را مورد بررسی قرار داد. از بین 34 پژوهش، 15 پژوهش که دارای ملاک های ورود بودند، فراتحلیل انجام گرفت. ابزار پژوهش سیاهه ی فراتحلیل بود. پژوهش مبتنی بر 361 نمونه و 15 اندازه اثر بود. نتایج: نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی-آموزشی بر مهارت های اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم 62 / d=1 بود ) 001 / p=0 (. اندازه اثر طبق جدول کوهن دارای اثر بالایی بود. همچنین پژوهش یاقوتی و همکاران ) 1397 ( تحت عنوان طراحی، ساخت و اثربخشی برنامه پویانمایی اجتماعی بر مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان با اختلال طیف اُتیسم بالاترین اندازه اثر ) 34 / 2( را داشته است و پژوهش حیدری و همکاران ) 1392 ( تحت عنوان اثربخشی مداخله ی مبتنی بر تحلیل کاربردی رفتار بر افزایش مهارت های اجتماعی-ارتباطی وکاهش رفتار کلیشه ای در کودکان با اختلال طیف اُتیسم پایین ترین اندازه اثر ) 7/ 0( را داشته است. نتیجه گیری: با توجه به اینکه از مهمترین معضلات در کودکان با اختلال طیف اُتیسم، نقص در مهارت های اجتماعی است لذا درمانگران این حیطه می توانند از مداخلاتی که اندازه اثر بیشتری را داشته است، استفاده نمایند.

Meta-analysis of the effectiveness of psychological-educational interventions on the social skills of children with autism spectrum disorder

Background & Purpose: The purpose of this research was to analyze the effectiveness of psychological-educational interventions on the social skills of children with autism spectrum disorder in Iran. Materials and Methods: This research has investigated the effect size of educational-psychological interventions on the social skills of children with autism spectrum disorder by using the method of meta-analysis or integrating the results of research. Among 34 studies, 15 studies that met the inclusion criteria were meta-analyzed. The research tool was a meta-analysis checklist. The research is based on 361 samples and 15 effect sizes. Results: The meta-analysis results showed that the effect size of educational-psychological interventions on the social skills of children with autism spectrum disorder was d=1.62. (p=0.001). The effect size according to Cohen's table had a high effect. Also, Yaquti et al.'s research (2017) under the title of design, construction and effectiveness of social animation program on communication and social skills of children with autism spectrum disorder had the highest effect size (2.34) and Heydari et al.'s research (2012) under The effectiveness of the intervention based on applied analysis of behavior on increasing social-communication skills and reducing stereotyped behavior in autistic children has the lowest effect size (0.7). Conclusion: Considering that one of the most important problems in children with autism spectrum disorder is a deficiency in social skills, therefore, therapists in this area can use interventions that have a greater effect.

تبلیغات