آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۶

چکیده

زمینه و هدف: برای ارزیابی عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف، ارزیابی پویا نسبت به ارزیابی های ثابت از اهمیت بیشتری برخوردار است. این روش برای دانش آموزان کم توان ذهنی که با اختلال خواندن هستند و مشکلات فرهنگی-اجتماعی برای یادگیری زبان دوم دارند، اثربخش تر می باشد. ازاین رو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی مؤلفه های ارزیابی پویا و اثربخشی آن بر آموزش زبان انگلیسی در دانش آموزان کم توان ذهنی خفیف انجام گرفت. روش: روش پژوهش حاضر ترکیبی از 2 بخش کمی و کیفی است. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش را خبرگان و صاحب نظران آموزشی و بخش کمی را دانش آموزان کم توان ذهنی منطقه یک شهر کرمانشاه در سال 1400 تشکیل دادند. حجم نمونه در بخش کیفی تعداد 10 صاحب نظر و در بخش کمی براساس روش نمونه گیری هدفمند 30 نفر بود که به روش گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. برای شناسایی مؤلفه های عوامل رشددهنده و توانمندسازی از روش کیفی و طی مراحل کدگذاری )باز، محوری، انتخابی( استفاده و در آخر برای تحلیل عاملی شاخص ها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل یافته ها در بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از نرم افزار SPSS استفاده شد. یافته ها: متغیر مستقل ) گروه( تأثیر معناداری بر متغیرهای وابسته راهبردهای شناختی، حافظه، جبران، فراشناختی، بُعد اجتماعی، بُعد عاطفی و منفی نگری داشته است. بحث و نتیجه گیری: نتایج حاصل از نظر مصاحبه کنندگان 2 مؤلفه توانمندساز و رشددهنده را شناسایی کرد. نتایج نشان داد برنامه ارزیابی پویا بر راهبردهای شناختی، حافظه، جبران، فراشناختی، اجتماعی، عاطفی و منفی گرایی مؤثر بوده است.

Identifying the components of dynamic assessment and its effectiveness on teaching English in mildly mentally retarded students

Background and purpose: dynamic evaluation is more important than fixed evaluations for the academic performance of mentally retarded students. This method has been effective for intellectually disabled students who have reading disorders and socio-cultural disabilities to learn a second language. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying the components of dynamic assessment and its effectiveness on teaching English in mildly mentally retarded students. Method: The research is a quantitative-qualitative combination. The statistical population was the qualitative part of educational experts and experts, and the quantitative part included students with mental disabilities in one district of Kermanshah city in 1400. The sample size in the qualitative part was 10 experts, and the sample size in the quantitative part was 30 people selected based on the purposeful sampling method and divided into two experimental and control groups by random assignment method. To identify the components of growth and empowerment factors, the qualitative method was used during the coding stages (open, central, selective) and finally, the structural equation method was used for the factor analysis of the indicators. Descriptive statistics and inferential statistics and SPSS software were used to analyze the findings in the quantitative part. Findings: The independent variable (group) had a significant effect on the dependent variables (cognitive strategies, memory, compensation, metacognitive, social dimension, emotional dimension and negativity). Discussion and conclusion: The results identified two empowering and growing components from the point of view of the interviewers. The results showed that the dynamic evaluation program was effective on cognitive, memory, compensation, metacognitive, social, emotional and negativity strategies.

تبلیغات