چکیده

هدف: هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، کشف مولفه های کارآفرینی دانشگاه ها و چگونگی کاربست آن ها در دانشکده های معماری جهت تبدیل شدن به دانشکده های معماری کارآفرین بود.روش پژوهش: این پژوهش کیفی با استفاده از دو روش تحلیل محتوای کیفی و پس کاوی اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبه با پرسشنامه باز پاسخ بود. بر این اساس، با رویکرد نمونه گیری هدفمند، اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه های استان آذربایجان شرقی با سابقه کاری و پژوهشی بالای 7 سال انتخاب شدند. در نهایت با مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند با 26 نفر اشباع نظری در نفر دوازدهم حاصل شد. تحلیل مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفت.یافته ها: پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، سه حوزه کلان و 19 مقوله خرد شناسایی شد که تعداد 2 مقوله از این 19 مقوله خرد بعنوان مقوله های هسته در هر حوزه مطرح شدند. مقوله های هسته شامل تفکر حرفه مند، ذات کارآفرین، آموزش مهارت محور، منابع مالی مستقل و زاینده، کالبد پویا و گستره ارتباطی در سه حوزه رفتاری، ساختاری و محیطی طبقه بندی شدند.نتیجه گیری: با توجه به مقوله های فوق و مجموعه مقولات مطرح شده در پژوهش، آموزش کارآفرینی، ارتباط بهتر با بازار کار، پرورش معماران کارآفرین و معماران حرفه ای را در سطح دانشکده های معماری و جامعه حاصل می شود.کلیدواژه ها: کارآفرینی، دانشکده کارآفرین، کارآفرینی معماری، حرفه معماری، آموزش معماری

Explaining the Components of Entrepreneurial Architectural School

Objective: This study aimed to determine the entrepreneurship components of universities and propose a method of using those components to make faculties of architecture entrepreneurial.Methods: The post-mining technique was employed in this qualitative study, and open-ended questionnaires were utilized in interviews for data collection. Accordingly, the purposive sampling method was adopted to select the faculty members of universities in the East Azerbaijan Province of Iran with more than seven years of research experience. Finally, theoretical saturation was reached with 12 out of 26 participants in semi-structured in-depth interviews. The interviews were analyzed through qualitative content analysis.Results: After thematic extraction and classification, three macro-categories and 19 micro-categories were identified. Two of these 19 micro-categories were introduced as core categories of each area. The core categories were classified as professional thinking, entrepreneurial nature, skill-oriented training, independent and generative financial resources, dynamic framework, and communications in behavioral, structural, and environmental areas.Conclusion: According to the above categories and a literature review, entrepreneurship education can lead to better relationships with the labor market in addition to training entrepreneurial architectures and professional architectures both at faculties of architecture and in society.

تبلیغات