چکیده

هدف: رصد میزان اشتغال و بررسی اطلاعات مربوط به جایگاه فارغ التحصیلان در فضای اقتصادی جامعه، برای تبیین سیاستگذاری های مربوط به اشتغال و سیاست های آموزشی راهگشا خواهد بود. این تحقیق به بررسی وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان گرافیک آموزشکده های فنی و حرفه ای استان مازندران و جایگاه آنان در بازار کار پرداخته است. روش پژوهش: ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه وضعیت شغلی بود که با استفاده از مصاحبه تلفنی پاسخ آن به دست آمد. جامعه آماری تعداد 240 نفر فارغ التحصیل گرافیک سالهای1390 تا 1393 ، از 2 آموزشکده پسران و 3 آموزشکده دختران دارای کاردانی و کارشناسی گرافیک بود و به 104 نفر از آنان دسترسی حاصل شد.  برای پردازش و تحلیل داده های کمّی از شاخص های آماری(درصد فراوانی، جداول، نمودارهای مناسب) و برای تحلیل اطلاعات کیفی از شیوه های ناظر بر مطالعات کیفی(طبقه بندی، تلخیص، مقایسه) استفاده گردید یافته ها: بررسی داده ها علاوه بر چگونگی اشتغال دانش آموختگان و نوع مشاغل، همچنین نشان می دهد که از میان 104 نفر فارغ التحصیل گرافیک آموزشکده های استان در سال1390 تا 1393، با نرخ اشتغال 5/76  برای مجموع پسران و دختران و 1/95 درصد از فارغ التحصیلان پسر، جذب بازارکار شده اند. نتیجه گیری: نتیجه تحقیق، مبین توفیق نسبی دانشگاه فنی و حرفه ای در ایجاد اشتغال دانش آموختگان و اهمیت دروس کارگاهی است. دریافت نوع اشتغال فارغ التحصیلان با توجه به جنسیت، اشتغال دولتی، خصوصی، خود اشتغالی، مشاغل غیر مرتبط و دامنه شغلی فارغ التحصیلان گرافیک از نتایج این پژوهش و قابل توجه و پیگیری است. 

Survey of Employment Status Graphic Graduates in the Colleges of Mazandaran Technical and Vocational University

Objective: Observing statistics and information related to the position of university graduates in the economic environment of the society, clarifies the job fields and the factors affecting it. It will be useful in explaining employment policies. This research examines the employment status of graphic graduates of technical and vocational schools in Mazandaran province and their position in the labor market. Methods: The data collection tool was a job status questionnaire, which was answered by telephone interview, and the statistical population included 240 graphic graduates from 1390 to 1393 from 2 boys' colleges and 3 girls' colleges, of which 104 answered. . Statistical indicators (frequency percentage, tables, appropriate graphs) were used to process and analyze quantitative data and qualitative study monitoring methods (classification, summary, comparison) were used to analyze qualitative information Results: Statistical results show that among 104 graphic arts graduates of the province from 2011 to 2014 with an employment rate of 76.5 total girls and boys and 95.1% of male graduates have been attracted to the labor market . this shows that workshop training in university and technical And the profession has been relatively successful in creating Conclusion: Employment, Graduates of Graphic Arts, Labor Market, Technical and Vocational University, Mazandaran Province

تبلیغات