آینده پژوهی توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از آینده پژوهی است.روش پژوهش: نوع تحقیق، کاربردی و از نظر ماهیت، تحلیلی- اکتشافی است. جامعه آماری شامل استادان منتخب آشنا با سواد پژوهشی، معلمان نخبه تربیت بدنی دارای تحصیلات دکتری و مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش بودند (24 نفر). از روش نمونه گیری هدفمند به منظور انتخاب نمونه های پژوهش، استفاده شد. انجام نمونه گیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس 15 نفر از جامعه آماری بخش قبلی، به منظور انجام تحلیل تأثیرات متقاطع اعلام آمادگی کردند. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از روش های ترکیبی پنل خبرگان و تأثیرات متقاطع میک مک استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که به ترتیب، آموزش در خصوص موارد استفاده از سواد پژوهشی در امر تدریس تربیت بدنی، استفاده از روش های انگیزشی مناسب نظیر افزایش حقوق و مزایا، بهبود سطح رتبه بندی، ارائه لوح و تقدیرنامه، برپایی کارگاه های آموزشی به منظور توسعه سواد پژوهشی و تدوین برنامه کوتاه مدت، بلندمدت و راهبردی به منظور توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی، از مهم ترین پیشران های توسعه سواد پژوهشی معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش است.نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که معلمان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش با استفاده از سواد پژوهشی، مدیریت بهتری بر فرایند یاددهی یادگیری داشته باشند.Future Research on the Development of Research Literacy of Physical Education Teachers of the Ministry of Education
Introduction: The aim of the current research is to investigate the development of research literacy of physical education teachers of the Ministry of Education using future studies.
Methods: The type of research is applied and analytical-exploratory in nature. The statistical population included selected professor’s familiar with research literacy, elite physical education teachers with doctoral education, and physical education managers (24 people). Purposive sampling method was used to select research samples. Sampling continued until theoretical saturation was reached and finally 24 people were selected as a sample. Then, 15 people from the statistical population of the previous section declared their readiness to perform cross effects analysis. To analyze the data, the combined methods of expert panel and cross- Mikomak effects were used.
Results: The findings showed that, respectively, training on the use of research literacy in teaching physical education, using appropriate motivational methods such as increasing salaries and benefits, improving the rating level, presenting plaques and letters of appreciation, setting up workshops educational activities for the purpose of developing research literacy and formulating a short-term, long-term and strategic plan for the purpose of developing the research literacy of physical education teachers is one of the most important drivers of the development of research literacy of physical education teachers of the Ministry of Education;
Conclusion: Therefore, it can be concluded that the physical education teachers of the Ministry of Education have a better management of the teaching and learning process by using research literacy.