آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

جمهوری اسلامی در ذیل سیاست خارجی و دیپلماسی چندوجهی خود، علیرغم وجه اشتراکاتی که با بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای پیرامونی و هم چنین کشورهای دارای شریعت اسلام داشته، تاکنون آن-چنان که باید و شاید نتوانسته است از منظر دیپلماسی عمومی-فرهنگی در این کشورها و در مرحله ی بعدی، کشورهای مستعد برای پذیرش مؤلفه های علمی و فرهنگی با منشاء سرزمینی ایران، موفق عمل نماید. لذا به نظر می رسد «دیپلماسی عمومی» و تقویت بنیه ی تعاملات «علمی» و «فرهنگی» در قالب مباحث علمی و اندیشکده ای تا اندازه ی زیادی می تواند در برطرف نمودن این ضعف مؤثر واقع شود. هم چنین است که در دنیای پر تلاطم امروزی و در مواجهه با تحولات گسترده در سطوح ملی و بین المللی، و در عرصه های مختلف به ویژه میدان متلاطم و پر مخاطره سیاست، فرهنگ، اجتماع و اقتصاد، مدیران و سیاست گذاران با چالشی اساسی و انکارناپذیر در فرایند تصمیم گیری بهینه، کارا و مؤثر روبرو هستند و این در شرایطی است که عموم نخبگان و متخصصان، به ویژه در اندیشکده ها، ازطریق تصمیم سازی در عرصه ی عمومی، بر تصمیم-سازی رسمی و حکومتی تأثیر می گذارند و بر همین اساس در خصوص موضوع مقاله، به تبیین و بازتعریف دیپلماسی علمی-فرهنگی و ارائه راهبردهای عملیاتی در دو سطح ملی و فراملی خواهیم پرداخت. امّا در ابتدای امر، به نظر می رسد باید داشته ها و ابزارهای دراختیار و بستر موجود برای اجرا و تحقق راهبردها و اقدامات پیشنهادی در طرح توسعه عملکری اندیشکده ها در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی در داخل و خارج از مرزهای ایرانِ فرهنگی بازخوانی و مرور شود.

The strategic role of think tanks in promoting public diplomacy and strengthening Iran's scientific and cultural capacities in the horizon of 1414

strengthening the foundation of "scientific" and "cultural" interactions in the form of scientific discussions and think tanks can be effective in removing this weakness. It is also true that in today's turbulent world and in the face of extensive changes at the national and international levels, and in various fields, especially the turbulent and risky field of politics, culture, society and economy, managers and policy makers with They are facing a fundamental and undeniable challenge in the optimal, efficient and effective decision-making process, and this is in a situation where the general public of elites and experts, especially in think tanks, through decision-making in the public arena, over official decision-making and affect the government, and based on this, regarding the subject of the article, we will explain and redefine scientific-cultural diplomacy and present operational strategies at both national and transnational levels. But at the beginning of the matter, it seems that there should be assets and tools available and the existing platform to implement and realize the strategies and measures proposed in the practical development plan of think tanks in the field of public diplomacy and cultural diplomacy inside and outside the borders of Iran. Culturally read and reviewed.
think tank, public diplomacy, public policy making, Islamic Republic of Iran

تبلیغات