آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

امروزه شرکت های زایشی در مأموریت نسل جدید بیشتر دانشگاه های کشورهای توسعه یافته به عنوان ارزش عمده تجاری و اقتصادی مد نظر قرار گرفته است. اما این شرکت ها در دانشگاه های ایران به ویژه در حوزه ورزش نتوانسته اند به طور مطلوب مأموریت اصلی خود را انجام دهند. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهبردها و پیامد های تأسیس شرکت های زایشی دانشگاهی در صنعت ورزش کشور انجام شد. این پژوهش با استفاده از روش کیفی و با ماهیت اکتشافی- بنیادی انجام گرفت. داده های پژوهش از طریق نمونه گیری هدفمند و بر اساس مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با خبرگان این حوزه (اساتید دانشگاه، مدیران شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها، شرکت های زایشی دانشگاهی، پارک های علم و فناوری، مراکز رشد، نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی) جمع آوری شد. شمار مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به 22 نفر رسید و تحلیل یافته ها به صورت کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام شد. پس از تکمیل یافته ها مقوله هایی از قبیل زیر ساخت های انسانی، محیطی، قانونی، پیوند های محیطی، شرکت زایشی مادر ورزشی، تحولات آموزشی، تیم های مشاوره ای، منابع مالی، منابع فنی، ایده محوری، خلاقیت و... از جمله راهبردهای های این پژوهش بود که می تواند به خودکفایی اقتصادی کشور، اشتغال زایی، کسب و کارهای جدید ورزشی، فراگیر شدن شرکت های زایشی دانشگاهی در حوزه ورزش، رشد همه جانبه ورزش، تجاری سازی یافته های ورزشی و کارآفرینی دانشکده های علوم ورزشی در ایران کمک شایانی نماید.

Exploring the Strategies and Consequences of Establishing University Spin-Offs in the Iran Sport Industry

Today, spin-offs are considered as a major commercial and economic value in the mission of the new generation of most universities in developed countries. But these companies have not been able to fulfill greatly their main mission in Iranian universities, especially in the field of sport. Therefore, the present study was conducted with the aim of identifying strategies and consequences of establishing university spin-offs in the field of sport in the country. The present study was conducted using a qualitative method with an exploration-fundamental nature. The research data were collected through subjective sampling and based on deep semi-structured interviews with experts in this field (university professors, knowledge-based companies' managers, startups, university Spin-Offs, science and technology parks, growth centers, elites in the field of sport entrepreneurship). The number of participants in this study reached 22 using the theoretical saturation index and the findings were analyzed in open, axial and selective coding. Findings indicate that categories such as human, environmental, legal infrastructure, environmental links, sport mother Spin-Offs, educational developments, consulting teams, financial resources, technical resources, central idea, creativity et e were among the strategies for of this study that can help to country economic self-sufficiency, employment creation, new sport businesses, extend university spin-offs in the field of Sport, comprehensive growth of sport, commercialization of sport findings and entrepreneurship of sport science colleges in Iran.

تبلیغات