شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده و بازدارنده در توسعه والیبال فوق برنامه مدارس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی عوامل پیش برنده و بازدارنده در توسعه والیبال فوق برنامه مدارس دخترانه شهر مشهد بود. روش پژوهش حاضر کاربردی و از نوع اکتشافی و آمیخته محسوب می شد. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی و کمی مجزا بود. در بخش کیفی، افراد مورد مطالعه شامل اساتید مدیریت ورزشی و خبرگان حوزه والیبال (مربیان، پیشکسوتان و فعالان والیبال در حوزه آموزش و پرورش و مدیران ورزشی آموزش و پرورش شهرستان مشهد) بودند. روش نمونه گیری در مصاحبه به شیوه گلوله برفی بود (12 مصاحبه) تا داده ها به اشباع نظری رسید و در بخش پرسشنامه کیو به صورت هدفمند بود (26 نفر). جامعه آماری بخش کمی تحقیق در جهت تکمیل پرسشنامه کیو شامل طیف بالا به همراه معلمان تربیت بدنی شهرستان مشهد و خبرگان والیبال (مربی، بازیکن، داور و ...) بود. از روش شناسی کیو و چرخش عاملی ماتریس ها و چرخش واریماکس برای تحلیل داده های تحقیق در محیط نرم افزار SPSS انجام شد. یافته ها نشان داد 5 الگوی ذهنی در عوامل پیش برنده و 6 الگوی ذهنی در عوامل بازدارنده توسعه والیبال فوق برنامه مدارس متوسطه نقش دارد. در نهایت با توجه به عوامل بازدارنده پیشنهاداتی همچون عقد قرارداد با سایر ارگان ها، برگزاری مسابقات بیشتر در مدارس و استفاده از سالن های تخصصی والیبال جهت برگزاری کلاس ها و با توجه به عوامل پیش برنده پیشنهاداتی همچون تبلیغات بیشتر، برگزاری در مکان های عمومی و استفاده از دانش آموزان مستعد و مقام آور در برگزاری کلاس ها ارائه شد.Identifying and prioritizing promoting and inhibiting factors in the development of extracurricular volleyball in schools
The purpose of this study was to identify and prioritize the promoting and inhibiting factors in the development of extracurricular volleyball in girls' schools in Mashhad. The method of the present study was applied and exploratory and mixed. The statistical population of this research was separate in the qualitative and quantitative sections. In the qualitative section, the studied subjects included professors of sports management and volleyball experts (coaches, veterans and volleyball activists in the field of education and sports directors of education in Mashhad). The sampling method in the interview was snowball method (12 interviews) until the data reached theoretical saturation and in the Q questionnaire section it was targeted (26 people). The statistical population of the quantitative part of the research to complete the Q questionnaire included the upper spectrum along with physical education teachers of Mashhad and volleyball experts (coache, player, referee, etc.). Q methodology and factor rotation of the matrix and varimax rotation were used to analyze the research data in SPSS software environment.The findings showed that 5 mental models in the promoting factors and 6 mental models in the hindering factors are involved in the development of extracurricular volleyball in secondary schools. Finally, according to the inhibiting factors, suggestions such as contracting with other organizations, holding more competitions in schools and using specialized volleyball halls to hold classes, and according to the promoting factors, suggestions such as more advertising, holding in public places and The use of talented and honorary students in holding classes were presented.