الگوی رقابت پذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بین المللی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
جهانی شدن، اهمیت رقابت پذیری در صنعت پوشاک ورزشی را دوچندان کرده است. در کشور ما برند های پوشاک ورزشی بسیاری وجود دارند که به علت عدم توانایی رقابت با برندهای خارجی، در عرصه تجارت بین المللی فعالیت ندارند. از این رو پژوهش حاضر درنظر دارد الگوی رقابت پذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بین لمللی را شناسایی کند. در این پژوهش روش آمیخته(کیفی و کمی) به کار گرفته شد. جامعه آماری شامل خبرگان در صادرات پوشاک ورزشی و تعداد 200 تولیدکننده برندهای پوشاک ورزشی در سراسر کشور بودند. 3 برند به عنوان نمونه از جامعه اول به صورت هدفمند و 132 نفر از جامعه دوم براساس جدول مرگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. با انجام مطالعات میدانی، مؤلفه های مژثر بر رقابت پذیری شناسایی شدند و پس از تأیید در دور دوم دلفی، مدل استخراج شده از پژوهش ارائه و درنهایت پرسشنامه دارای 5 گویه و 74 سؤال براساس طیف لیکرت آماده شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز در یک نمونه اولیه 30 نفری ضریب با آلفای کرونباخ 96/0 به دست آمد. جهت مدل سازی معادلات ساختاری از نرم افزار Spss و Smart Pls استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد مؤلفه های صادرات، تمایز برند، گرایش بازاریابی و گرایش استراتژیک، بر رقابت پذیری برندهای پوشاک ورزشی ایرانی برای ورود به بازارهای بین المللی تأثیرگذارند.Competitive Model of Iranian Sportswear Brands to enter International Markets
Nowadays, globalization has doubled the importance of competitiveness in the sportswear industry. There are a lot of sportswear brands in Iran that are not active in field of international trade due to their inability to compete with foreign brands.. Thus, the current study aimed to investigate competitive model of the iranian sportswear brands to enter the international markets. A mixed method (qualitative and quantitative) was applied in the research. The statistical population included experts in the field of sportswear export (the first population) and 200 manufacturers of sportswear brands (the second population). Then 3 brands were selected from the first population via the Purposive sampling technique, and 132 brands were randomly selected from the second population according to Krejcie and Morgan table. The factors affecting competitiveness were identified using field studies and were approved in the second round of the Delphi method; then the model of the study was proposed. Finally, a questionnaire with 5 items and 74 questions was designed based on the Likert scale. The validity of the questionnaire was confirmed by professors and experts and its reliability was also obtained in an initial sample of 30 people, with Cronbach's alpha of 0.96. The structural equation modeling was conducted by the IBM SPSS and Smart PLS. The results showed that export, brand differentiation, marketing orientation , and strategic orientation affect the competitiveness of the iranian sportswear brands to enter the international markets