آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: پیشگیری و کنترل بحران قاچاق مواد مخدر مستلزم شناخت و بررسی عوامل گرایش به چنین رفتارهایی است که از جمله این عوامل می توان به رفاه اجتماعی و به ویژه مولفه های ذهنی رفاه اشاره کرد که به جهت ماهیت چند بعدی آن و اثرگذاری بر جنبه های متعدد زندگی، نقش فراوانی در کیفیت زندگی و همچنین کنش های افراد در اجتماع دارد. از این رو هدف از این نوشتار سنجش رفاه ذهنی و تاثیر آن در جرایم قاچاق مواد مخدر، در میان زندانیان محکوم به این جرایم می باشد. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی - تحلیلی می باشد به این نحو که از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش زندانیان محکوم به جرایم قاچاق مواد مخدر در زندان قزلحصار می باشند که حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 310 نفر تعیین گردید. در پایان تجزیه و تحلیل داده ها نیز به طریق روش های آماری توصیفی و استنباطی (با استفاده از آزمون های تی و همبستگی پیرسون) صورت گرفته است. یافته ها: یافته های تحقیق نشان می دهد که رفاه ذهنی در میان زندانیان در سطح پایین و نامناسبی قرار دارد، به این نحو که میانگین هر یک از مولفه های رفاه (شادکامی با میانگین 51/2، تامین با میانگین 98/1، استحقاق با میانگین 26/2، ترجیحات با میانگین 85/1، نیازها با میانگین 50/2 و مقایسه نسبی با میانگین 24/2)، حاکی از سطح و کیفیت نامناسب زندگی و به نوعی فقدان رفاه زندانیان می باشد. نتیجه گیری: نتایج آزمون های تی و پیرسون حاکی از آن است که عدم برخورداری از رفاه ذهنی و شرایط نامطلوب رفاهی، موثر بر جرایم قاچاق مواد مخدر بوده و دارای رابطه ای معنادار با آن می باشد. در نتیجه رفاه ذهنی از جمله مهم ترین عوامل موثر بر رفتارهای انحرافی و بزهکاری در جوامع به شمار می رود که با اتخاذ سیاست های رفاهی مناسب می توان تا حد بسیاری از ارتکاب اینگونه جرایم پیشگیری نمود.

Explaining the effect of "mental" well-being in committing the crime of drug trafficking among the prisoners of Ghazal Hesar

Field and Aims: The prevention and control of the drug trafficking crisis needs to recognize and investigate different factors that can lead to such behaviors. Among these factors it is possible to mention the social welfare and subjective components of well-being. These factors are quite crucial due to their multi-dimensional nature and impact over different life aspects, and they have significant influence on life quality and people action in the society. Therefore, the purpose of this study is to measure subjective well-being and its role in drug trafficking crimes among prisoners who are convicted of these crimes.Method: This research work is potentially an applied research study and descriptive-analytical practically. For theoretical part, a documentary method is utilized and for quantitative part a survey model and questionnaire tool are employed. The statistical population of the research is 310 prisoners convicted for drug trafficking crimes in Ghazalhessar prison evaluated with the Morgan's table. The data analysis is performed through descriptive and inferential statistical methods.Findings and Conclusions: Research findings reveal that the subjective well-being and its components (happiness, security, merit, preferences, needs and relative comparison with average of 2.51, 1.98, 2.26, 1.85, 2.50 and 2.24, respectively) have a minor level among the prisoners, and consequently lack of subjective well-being has substantial impact and significant relationship with the drug trafficking crimes.

تبلیغات