آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

بهره وری نیروی انسانی یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان ها است و همواره در صدد شناسایی عوامل مؤثر بر آن هستند که امور رفاهی کارکنان یکی از این عوامل است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی  مؤلفه های امور رفاهی کارکنان ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی به منظور ارائه الگوی مناسب  می باشد. رویکرد پژوهش از نوع کیفی است که با استفاده از راهبرد فراترکیبی وروش تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، 110 عنوان از مقالات، پایان نامه ها و کتب داخلی و خارجی در فاصله زمانی 2015 تا 2022 (1394-1400) می باشد که از این تعداد 56 مورد که سنخیت بیشتری با هدف تحقیق حاضر داشتند- به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب، کدگذاری و طبقه بندی و سپس مضامین اصلی استخراج، تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی شده اند. یافته ها نشان می دهند که الگوی رفاهی در سه بعد ذهنی، عینی و اجتماعی قابل طبقه بندی است؛ به طوری که مضامین اصلی رفاه ذهنی شامل مقوله های دوازده گانه، رفاه عینی شامل مقوله های هشت گانه و رفاه اجتماعی شامل مقوله های دوازده گانه می باشد. توجه به ابعاد مختلف امور رفاهی کارکنان اداره ثبت بیش از پیش ضرورت داشته و می توان با استفاده از الگوی طراحی شده برای رفاه کارکنان، زمینه های مناسبی برای سلامتی و رضایت شغلی آنان فراهم کرد و از این طریق بهره وری آنان را افزایش داد. 

Designing a Welfare Model for the Employees of Real Estate Registry Offices in order to Improve Efficiency and Success: East Azarbaijan Province in Focus

Human resource productivity is one of the main concerns of managers of organizations, and they always try to identify factors affecting productivity, one of which is employee welfare. The purpose of the present research is to identify the components of the welfare affairs of the property and document registration staff in East Azerbaijan Province in order to provide a suitable model. In this qualitative research, metacombination strategy and content analysis are employed. The studied population included 110 articles, dissertations and Persian and English books written from 2015 to 2022, among which 56 items that were more relevant to the purpose of the present research were purposefully selected as the sample of the study, coded and classified. Then, the main themes were extracted, consolidated, rethought and rearranged. The findings show that the well-being model can be classified into three dimensions: mental, objective and social: the main themes of mental well-being include twelve categories, the objective well-being includes eight categories, and the social well-being includes twelve categories. Therefore, it seems crucial to pay attention to various dimensions of the welfare of the registry office employees. The present model, designed for the welfare of the employees, makes it possible to provide suitable grounds for their health and job satisfaction, and in this way, increase their productivity.

تبلیغات