آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر شخصیت پویا بر کامیابی شغلی و رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود. روش پژوهش: روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دربرگیرنده تمامی معلمان تربیت بدنی استان گلستان بود (675) که تعداد 246 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد شخصیت پویا باراتی و همکاران (2018)، کامیابی شغلی ایمران و همکاران (2020) و رفتارهای خلاقانه آکگاندوز و همکاران (2018) بود که این پرسشنامه ها به ترتیب دارای10، 10 و 5 گویه هستند. پس از اطمینان از پایایی درونی ابزار تحقیق به روش آلفای کرونباخ و برازش مطلوب الگوی پژوهش، داده ها با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر الگوی پژوهش نشان داد که شخصیت پویا اثری مثبت و معنا دار بر کامیابی شغلی و رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت بدنی دارد. همچنین اثر شخصیت پویا بر رفتارهای خلاقانه معلمان تربیت بدنی با نقش میانجی کامیابی شغلی مثبت و معنا دار بود. نتیجه گیری: ازاین رو می توان از طریق جذب و آموزش معلمان برخوردار از شخصیت پویا، ضمن تقویت رفتارهای خلاقانه و بسترسازی کامیابی شغلی معلمان، افزایش بهره وری و بهبود کیفیت آموزش را فراهم کرد.

The Effect of Proactive Personality on Job thriving and Creative Behaviors of Physical Education Teachers in Golestan Province

Introduction: The purpose of current research was investigation to the effect of proactive personality on job thriving and creative behaviors of physical education teachers in Golestan province . Methods: The research method was descriptive and structural equations. The statistical population included all physical education teachers in Golestan province (675) from whom 246 people were selected as the statistical sample according to the stratified sampling. Data collection tools were three standard questionnaires: Bharati et al.'s (2018) Proactive Personality, Imran et al.'s (2020) Job thriving questionnaire and Akgunduz et al.'s (2018) Creative Behaviors questionnaire. All these questionnaires have 10, 10 and 5 items respectively. After ensuring the internal reliability of the research instrument by Cronbach's alpha method and the optimal good of fit of the research model, the data were analyzed using Smart PLS software. Results: The results showed that proactivity personality had positive and significant effect on job thriving and creative behaviors of physical education teachers. Also, the effect of proactivity personality on the creative behaviors of physical education teachers with the mediating role of job thriving was positive and significant. Conclusion: Therefore, it is possible to increase productivity and improve the quality of education by attracting and training teachers with proactivity traits, while strengthening creative behaviors and laying the groundwork for teachers' career success.

تبلیغات