آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

با توجه به ضرورت پژوهش های علم سنجی، هدف از پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل مقالات مربوط به کارورزی معلمان می باشد. روش تحقیق، توصیفی-کاربردی است و حوزه پژوهش شامل تمامی مقالات کارورزی معلمان است که از سال 1998 تا 2022 در پایگاه استنادی ساینس دایرکت نمایه شده اند، با کمک کلیدواژه کارورزی (مدرسه، معلم، دانش آموز، آموزش، تدریس و...) 3899 مقاله، شناسایی شد که بعد از پالایه کردن آن ها، 1306 مورد با کمک نرم افزار اکسل و وی.او.اس.ویوور برای تحلیل و نمایش داده ها بررسی شد. یافته های پژوهش بیانگر آن است که تعداد مقالات روند صعودی داشته و سال 2021 بیشترین سهم را در تعداد مقالات دارا بود. از 8 خوشه شناسایی شده، موضوعات: کووید 19، مهارت های قرن 21، قابلیت اطمینان، کارورزی مجازی، خودکارآمدی و حفظ توانایی معلمان، دارای نوآوری بوده اند. تربیت معلم، آموزش عالی و آموزش نیز پرتاثیرترین مقولات این حوزه بودند. درنتیجه، لزوم تحقیقات بیشتر در این حوزه و بخصوص در موضوعات جدید کارورزی معلمان، می تواند پیشبردی در تحقق اهداف تربیتی کارورزی باشد.

Drawing a Thematic Map of The Scientific Productions of Teachers' Internship Field: 1998-2022

Considering the importance of scientometric research in this field, the present research was conducted with the aim of examining and analyzing scientific productions in the field of teacher internship. The research method is descriptive-applied and the research community includes; All articles related to teacher internships that were indexed in the Science Direct citation database from 1998 to 2022. 3899 articles were identified using internship keywords (school, teacher, student, education, teaching, etc.) and after refining them, 1306 articles were analyzed with the help of Excel and VOSviewer software. The findings of the research showed that the number of articles published in this field has been on the rise since 1998, and the year 2021 had the largest share in the number of articles. From among 8 clusters identified, teacher training, higher education, and mentoring had the most links with other categories. Topics such as virtual internship, self-efficacy and maintaining teachers' ability, covid-19, and 21st-century skills were new topics investigated in this field. As a result, conducting more studies with topics related to the conditions of society and more detailed topics can be a way to improve the performance of teachers' internship courses.

تبلیغات