آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف از این پژوهش تدوین مدل عملکرد ریاضی بر اساس ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با نقش واسطه ای خودکارآمدی و انگیزش به یادگیری ریاضی در دانش آموزان دوره متوسطه اول بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جزء پژوهش های کاربردی بود؛ و تعداد 326 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه های ادراک از محیط یادگیری سازنده گرای حقایقی و کارشکی (1394)؛ خودکارآمدی ریاضی میدلتن و میگلی (1997)، انگیزش به یادگیری ریاضی کورتر (۲۰۰۵) و نمره ی پایان ترم درس ریاضی دانش آموزان بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از شاخص های آماری توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و برای پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از آزمون های تحلیل عامل تأییدی، مدل سازی معادلات ساختاری و رویکرد حداقل مربعات جزیی به وسیله نرم افزار smart PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا بر عملکرد ریاضی، خودکارآمدی ریاضی و انگیزش به یادگیری ریاضی اثر مثبت و معنی دار دارد. همچنین خودکارآمدی ریاضی و انگیزش به یادگیری ریاضی بر عملکرد ریاضی اثر مثبت و معناداری داشت. در کل نتیجه شد که مدل مفهومی عملکرد ریاضی بر اساس ادراک از محیط یادگیری سازنده گرا با نقش واسطه ای خودکارآمدی ریاضی و انگیزش به یادگیری ریاضی با مدل تجربی برازش داشته است.

Development of a mathematical performance model based on constructivist learning environment perceptions with the mediating role of mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematic in first grade high school students

The aims of this research was to determine the fit of the conceptual model of mathematical performance based on perception of constructive learning environment with the mediating role of mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics with the experimental model in junior high school students. The research design method was correlational and was part of applied research; among them, 326 people were selected as a research sample by relative stratified random sampling by gender. The tools used in the research were questionnaires of constructivist learning environment perceptions of haghayghi and kareshki (2015); self-efficacy Middleton and Migley (1997); motivation to learn mathematics Corter (2005) final grade score of students' math lessons. To analyze the obtained data, descriptive statistical indexes such as mean and standard deviation and to answer the hypotheses of the research of inferential statistics include: confirmatory factor modeling, was used by smart PLS software. The results showed that perception of constructivist learning environment perceptions had a positive and significant effect on mathematical performance, mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics. Also, mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics had a positive and significant effect on mathematical performance. In general, it was concluded that the conceptual model of mathematical performance based on the perception of constructive learning environment with the mediating role of mathematical self-efficacy and motivation to learn mathematics fits with the experimental model.

تبلیغات