آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

اختلال یادگیری از جمله مهم ترین مباحث در روانشناسی تربیتی است که نیازمند مداخله زود هنگام است تا از اثرات مخرب آن پیشگیری شود. کودکان دارای اختلال یادگیری با مشکلات هیجانی بیشتر از همسالان خود دست به گریبان هستند. پژوهش حاضر به منظور ارائه مدلی کیفی از مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شده. به منظور دستیابی به این هدف 18 والد کودکان دارای اختلال یادگیری و 10 متخصص در زمینه درمان اختلالات یادگیری در مصاحبه ای نیمه ساختاریافته شرکت کرده و مصاحبه ها به روش تحلیل تماتیک بررسی شدند. بر اساس مفاهیم استخراج شده از متن مصاحبه ها، 71 کد متمرکز و 15 مقوله اساسی در ذیل2 تم زیربنایی (منابع درونی و بیرونی زمینه ساز آسیب پذیری) قرار گرفتند. به نظر می رسد از آن جایی که مشکلات هیجانی کودکان دارای اختلال یادگیری سهم عمده ای در افت کیفیت زندگی و تحصیلی آنان دارد، مداخلات برای این کودکان نیازمند توجه همه جانبه به زمینه ای در برگرفته آنان دارد.

َA qualitative model for the emotional problems of children with learning disorders

Learning disorders are the most important issues in educational psychology and require early intervention to prevent their destructive effects. Children with learning disorders are more likely to have emotional problems than their peers. The present study was conducted to provide a qualitative model of emotional problems in children with learning disorders. To achieve this goal, 18 parents of children with learning disorders and 10 specialists in the field of treatment of learning disabilities participated in semi-structured interviews and the interviews were analyzed by thematic analysis. Based on the concepts extracted from the text of the interviews, 71 centralized codes and 15 basic categories were placed under 2 underlying themes (internal and external sources of vulnerability). It seems that since the emotional problems of children with learning disabilities play a major role in their quality of life and education, interventions for these children require comprehensive attention to the context in which they are immediately involved

تبلیغات