الگوی روابط ساختاری هویت تحصیلی موفق بر اساس نیازهای بنیادین روان شناختی با میانجی گری ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین الگوی روابط ساختاری هویت تحصیلی موفق است که بر اساس آن نیازهای بنیادین روان شناختی به عنوان متغیر درون داد، ذهن آگاهی و خودکارآمدی تحصیلی به عنوان متغیر میانجی و هویت تحصیلی موفق به عنوان متغیر برون داد وارد پژوهش شده اند. این پژوهش به روش توصیفی، از نوع مطالعات همبستگی و با شیوه مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. از بین همه دانش آموزان دوره متوسطه اول شهرستان قم در سال تحصیلی 1401-1400 به عنوان جامعه مورد پژوهش، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 355 دانش آموز وارد نمونه شدند. در گردآوری اطلاعات از مقیاس نیازهای بنیادین روان شناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، مقیاس چندوجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (2006)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) و مقیاس هویت تحصیلی موفق واس و ایساکسون (2008) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار AMOS22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد، نیازهای بنیادین روان شناختی به طور مستقیم و غیر مستقیم با میانجی گری ذهن آگاهی بر هویت تحصیلی موفق، تاثیر مثبت و معناداری دارد. اما خودکارآمدی تحصیلی نقش میانجی گر معناداری در تاثیر نیازهای بنیادین روان شناختی بر هویت تحصیلی موفق ندارد (05/0>P). بر اساس نتایج و با توجه به نقش نیازهای بنیادین روان شناختی و ذهن آگاهی در هویت تحصیلی موفق، توجه به نیازهای اساسی هر دانش آموز از سوی خانواده ها و معلمان با برگزاری کارگاه های آموزش خانواده و ضمن خدمت و افزایش ذهن آگاهی دانش آموزان با بهره گیری از روان شناس ها و مشاوران مدارس و برگزاری کلاس های آموزشی، ضروری به نظر می رسد.The pattern of structural relationships of academic achievement identity based on basic psychological needs With the mediation of mindfulness and academic self-efficacy
The objective of this research is to develop a model of structural relations of successful academic identity which the basic psychological needs were included in the research as input variables, mindfulness, and academic self-efficacy as the mediating variables, and the successful academic identity as the output variables. This is descriptive-correlational research that was conducted using structural equation modeling (SEM). All the students of the first secondary school of Qom city in 2022-2023 were selected as the research population by a multi-stage cluster random sampling method who was 355. Data was collected using the basic psychological needs of La Guardia et al. (2000) inventory, the multifaceted mindfulness scale of Baer et al. (2006), Jinks and Morgan's (1999) academic self-efficacy questionnaire, and Was & Isaacson (2008) successful academic identity. The collected data was analyzed using AMOS22 software. The findings of the research showed that basic psychological needs have a positive and significant relationship with mindfulness mediation's role on the successful academic identity directly and indirectly. However, academic self-efficacy does not have a significant mediating role in the effect of basic psychological needs on a successful academic identity (p<0.05). According to the results and regarding the role of basic psychological needs and mindfulness in the successful academic identity, it is essential to pay attention to the basic needs of each student by family and teachers by holding family education workshops, on-the-job training, and increasing students' mindfulness using psychologists and school counselors and holding training classes.