تاثیر آموزش مهارت های مدیریت کلاس بر عملکرد و رفتارهای سازمانی با میانجیگری امنیت سایبری معلمان مدارس ابتدایی منطقه 18 شهر تهران (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر تاثیر آموزش مهارت های مدیریت کلاس بر عملکرد و رفتارهای سازمانی با میانجیگری امنیت سایبری معلمان مدارس ابتدایی منطقه 18 شهر تهران بود. این پژوهش کاربردی، روش گردآوری داده ها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی منطقه 18 شهر تهران به تعداد 320 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 175 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد مدیریت کلاس ولفگانگ و گلیکمن (1986)، عملکرد سازمانی هرسی و گلدسمیت (2002)، رفتار سازمانی لوتانز و همکارانش (2007) و پرسشنامه محقق ساخته امنیت سایبری بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از بخش توصیفی و استنباطی با روش معادلات ساختاری با نرم افزارهای Spss و Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مدیریت کلاس و مولفه های آن بر عملکرد و رفتارهای سازمانی با میانجیگری امنیت سایبری معلمان مدارس ابتدایی منطقه 18 شهر تهران تاثیر دارد. که مؤلفه مدیریت رفتار بیشترین تاثیر را بر رفتارهای سازمانی با توجه به میانجیگری امنیت سایبری سازمانی دارد.The effect of classroom management skills training on organizational performance and behaviors with the mediation of cyber security of elementary school teachers in district 18 of Tehran.
The aim of the present study was the effect of classroom management skills training on organizational performance and behaviors with the mediation of cyber security of elementary school teachers in District 18 of Tehran. This applied research was a field data collection method, and in terms of the descriptive implementation method, it was a survey type. The statistical population included all primary school teachers in the 18th district of Tehran, totaling 320 people, and 175 people were selected as the sample size using the Karjesi and Morgan table and stratified random sampling method. Data collection tools included Wolfgang and Glickman's standard classroom management questionnaires (1986), Hersey and Goldsmith's organizational performance (2002), Luthans et al.'s organizational behavior (2007), and cyber security researcher-made questionnaire. To analyze the data, the descriptive and inferential part was used using structural equation method with Spss and Lisrel software. The results showed that classroom management skills training and its components have an effect on organizational performance and behaviors with the mediation of cyber security of primary school teachers in district 18 of Tehran. that the behavior management component has the greatest impact on organizational behaviors with regard to the mediation of organizational cyber security.