آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی میزان اثربخشی محتوای الکترونیکی درس علوم تجربی بر اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان هفتم متوسطه بر پایه مدل اسکورم انجام پذیرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پسر متوسطه هفتم شهر همدان در سال تحصیلی 1399-1398 بودند که از بین آن ها تعداد 30 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. برای انجام پژوهش ابتدا در شرایط یکسان از هر دو گروه پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks(2004) و سرزندگی تحصیلی Dehghanizadeh and Hossein Chari(2010) به عمل آمد و سپس محتوای الکترونیکی درس علوم تجربی براساس استاندارد اسکورم به گروه آزمایش آموزش داده شد بدین صورت که که گروه کنترل در کلاس درس به شیوه متداول آموزش دیده و گروه آزمایش همان مطالب را در قالب استاندارد اسکورم فرا گرفتند.. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش محتوای الکترونیکی سبب افزایش اشتیاق و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان می شود. به طور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد برای افزایش اشتیاق تحصیلی و سرزندگی در دانش آموزان، استفاده از آموزش راهبردهای محتوای الکترونیکی موثر است.

The Effectiveness of Electronic Content of Experimental Science Course on Academic Enthusiasm and Vitality of Seventh High School Students Based on Scorm Model

The aim of this study was to identify the effectiveness of electronic content of experimental science course on the academic enthusiasm and vitality of seventh grade high school students based on the Scorm model. The present study was a quasi-experimental study with a pretest and posttest design with a control group. The statistical population was all seventh grade high school students in Hamadan in the academic year 1399-1398, from which 30 people were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups of 15 experimental and control. To conduct the research, under the same conditions, both pre-test groups were studied using Fredricks (2004) and Dehghanizadeh and Hossein Chari (2010) Academic Enthusiasm Questionnaire. It was given in such a way that the control group was trained in the classroom in the usual way and the experimental group learned the same things in the form of the Scorem standard. After the training sessions on the experimental group, The results of analysis of covariance showed that e-content teaching increases students' academic enthusiasm and vitality. In general, the results of this study showed that the use of e-content strategies training is effective to increase students' academic enthusiasm and vitality.

تبلیغات