اهمیت موضوع فروشگاه های زنجیره ای ازآنجاست که این فروشگاه ها دررقابت با یکدیگر، با پایین آوردن هزینه های زنجیره ی تأمین و انواع هزینه های سربار، قیمت نهایی کالا راپایین آورده و با اینکار، خدمت بزرگی را هم به تولیدکننده و هم به مصرف کننده می کنند. در واقع آنها با بالا بردن بهره وری در چرخه توزیع محصول، و همچنین با تمرکز بر صرفه به مقیاس )سرشکن شدن هزینه ها به خاطر بزرگ بودن مقیاس فروش کالا( موجبات رشد سطح رفاه خانوارها درجامعه را فراهم می آورند. در این مقاله تلاش کردیم تا مدل موفقیت توسعه فروشگاه های رفاه (مطالعه تطبیقی : شرکت وال مارت) ارزیابی گردد .ما به بررسی فروشگاه رنجیره وال مارت به عنوان فروشگاه موفق در سطح جهان و فروشگاه رنجیره ای رفاه به عنوان فروشگاه رنجیره ه ای ناموفق در ایران می پردازیم. فروشگاههای زنجیره ای در جهان همیشه در زمره بزرگترین و موفق ترین شرکت های کشورهای پیشرفته بوده اند. گواه این موضوع را می توان در لیست 500 شرکت بزرگ دنیا که توسط نشریه فورچون منتشر می شود,دید. به طوری که شرکت های نفتی،خودروسازی ها و فروشگاه های خرده فروشی در سالیان مختلف در میان 50 شرکت برتر این نشریه بوده اند.کشورهای مختلف بنا به سلایق و اولویت هایشان به زمینه اشاعه فروشگاه های زنجیره ای ورود کرده اند و با گسترش این فروشگاه ها در نقاط مختلف جهان توانسته اند سود هنگفتی نصیب خود کنند. مقایسه SWOT شرکت وال مارت با شرکت رفاه نشان می دهد که شرکت های ایرانی برای رسیدن به موفقیت راه درازی را در پیش دارند و لازم است با Benchmarking و استفاده از تجربیات موفق تغییری اساسی در نگرش های کسب و کار خود به ویژه در حوزه بین الملل داشته باشند.