آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: هوش هیجانی مجموعه توانایی هایی است که به کارکنان کمک می کنند هیجانات را در خود و دیگران، تشخیص داده و در مأموریت ها به درستی عمل کنند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و اولویت بندی مؤلفه های هوش هیجانی کارکنان واحدهای اجرایی فا. استان قم اجرا شد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و نحوه گردآوری داده ها، توصیفی پیمایشی و به لحاظ زمان از نوع «مقطعی» است. جامعه آماری شامل همه کارکنان شاغل در واحدهای اجرایی فرماندهی انتظامی استان قم به تعداد 332 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 288 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری نیز به صورت تصادفی ساده است. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی و پرسش نامه استاندارد «هوش هیجانی بار آن» است که پایایی و روایی آن ها در تحقیقات مختلف تأیید و در پژوهش حاضر نیز 89/0 محاسبه شده است. یافته ها: میانگین هوش هیجانی نمونه مورد بررسی از میانگین استاندارد بالاتر است و بر طبق آزمون تحلیل واریانس؛ بین طبقات مختلف تحصیلی این اختلاف معنی دار نیست. نمونه در مقیاس های استقلال، تحمل فشار روانی، خوش بینی، عزت نفس و کنترل تکانش میانگین بالاتری از استاندارد داشته اند و در مقیاس های شادمانی، روابط بین فردی و همدلی میانگین پایین تر از میانگین استاندارد کسب کرده اند؛ که این اختلاف میانگین برای مقیاس های روابط بین فردی و همدلی درخور توجه است. میانگین حاصله برای مقیاس های حل مسئله، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، واقع گرایی، خود ابرازی، انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری در حد طبیعی است. نتیجه گیری: به موجب نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت وضعیت هوش هیجانی در نمونه مورد بررسی خوب است و در برخی از مقیاس ها نیاز به آموزش دارد.

The Evaluation and Prioritization of the Components of Emotional Intelligence of the Employees of the Executive Units of the Police Command of Qom Province

Background and objectives: Emotional intelligence is a set of abilities that help employees recognize emotions in themselves and others and perform tasks correctly. The present study aims to evaluate and prioritize the components of emotional intelligence of the employees of the executive units of the Police Command of Qom province. Method: In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of the nature and method of data collection it is descriptive-survey, and in terms of time cross-sectional. The statistical population includes all employees working in the executive units of the police command of Qom province, numbering 332 people. The sample size was calculated using Cochran's formula as 288 people. The random sampling method is also employed. The data collection tool includes documentary studies and the standard questionnaire of Bar-On's "Emotional Intelligence ", whose reliability and validity have been confirmed in various researches and calculated as 0.89 in the current research. Findings: The mean score emotional intelligence of the examined sample is higher than the standard mean score and according to the variance analysis test. This difference is not significant between different educational classes. For example, in the scales of independence, tolerance of psychological pressure, optimism, self-esteem, and impulse control, they have a higher mean score than the standard, and in the scales of happiness, interpersonal relationships and empathy, they have obtained a lower mean score than the standard average. This mean score difference is noteworthy for the scales of interpersonal relationships and empathy. The resulting mean score for the scales of problem solving, self-actualization, emotional self-awareness, realism, self-expression, flexibility, and responsibility is normal. Results: According to the results of this research, it can be said that the condition of emotional intelligence in the studied sample is good and it needs training in some scales.

تبلیغات