آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: مسائل اجتماعی بسته به نوع آن ها هرکدام دارای آثار و تبعات مختلفی برای جامعه هستند. فرار از خانه به ویژه فرار دختران از خانه یکی از آسیب های مهم اجتماعی است که برای کلّیت جامعه تهدیدی جدی محسوب می شود. کودک یا نوجوانی که بدون اجازه والدین یا سرپرست خانه را ترک می کند، کودک یا نوجوان فراری قلمداد می شود. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی پیشگیری جرم شناختی از پدیده فرار دختران از منزل در شهر تهران است. روش: پژوهش حاضر از نوع کمّی و در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد و به لحاظ روشی از نوع تحقیقات توصیفی است. در این پژوهش، داده ها به صورت میدانی گردآوری شده اند. جامعه آماری پژوهش، همه دختران فراری شهر تهران هستند که به دلیل نامشخص بودن تعداد دختران فراری، با استفاده از فرمول حجم نمونه جامعه نامحدود، تعداد 180 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته دارای روایی صوری و پایایی بالای 7/0 بوده است. در این تحقیق، از داده های تصنعی و معادل میانگین استفاده شده است. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و پیش بینی انجام شده و به منظور سنجش اثر متغیرهای مستقل تحقیق بر وابسته از آزمون های همبستگی و مدل معادله ساختاری از نرم افزارهای آماری Spss و Amos استفاده شده است. یافته ها: یافته های حاصل از آزمون فرضیات در سه فرضیه کلی نشان داده شد که حوزه های اجتماعی، حوزه های روان شناختی و حوزه های جرم شناختی در پیشگیری از فرار دختران با ضرایب مثبت و معناداری مورد تأیید واقع شد و با توجه به سطح معناداری کمتر از 5 درصد، نتایج قابلیت تعمیم به جامعه آماری را داشت. علاوه بر این، در مدل سازی معادله ساختاری نیز همه بارهای عاملی با ضرایب بالایی توانسته اند متغیرهای پنهان را تعریف کنند و در بحث مدل سازی نیز حوزه های جرم شناختی با ضریب 61/0 بالاترین اثر را بر روی پیشگیری از فرار دختران دارد و همچنین حوزه های روان شناختی با ضریب 32/0 و حوزه های اجتماعی با ضریب 29/0 بر روی پیشگیری از فرار دختران اثر دارد. نتیجه گیری: فرار دختران از منزل می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد؛ و برای پیشگیری از آن اتکا به راهبردهای اجتماعی، روان شناختی و جرم شناسی یک ضرورت غیرقابل انکار است.

Criminological Prevention of Girls Running away from Home (Case Study: Tehran)

Background and objectives: Depending on their type, social issues have different effects on and consequences for the society. Running away from home, especially girls running away from home, is one of the most important social harms, which is considered a serious threat to society as a whole. A child or teenager who leaves home without the permission of parents or guardian is considered a runaway child or teenager. Based on this, the aim of this research is to examine the criminological prevention of the phenomenon of girls running away from home in Tehran Method: The present research is of a quantitative type and is in the group of applied research, and in terms of method, it is a descriptive research type. In this research, the data were collected using field study. The statistical population of the research is all the runaway girls in Tehran and due to the uncertainty of the number of runaway girls, 180 people were selected as the sample size using the unlimited population sample size formula. The data collection tool, researcher-made questionnaire, has a face validity and reliability of 0.7. In this research, artificial and equivalent average data have been used. Data analysis was done at two descriptive and predictive levels, and in order to measure the effect of independent research variables on dependent variables, correlation tests and structural equation models were used using SPSS and AMOS statistical software. Findings: The findings of the hypothesis test in three general hypotheses showed that the social fields, psychological fields and criminological fields in preventing the escape of girls were confirmed with positive and significant coefficients and according to the significance level of less than 5%, the results could be overgeneralized to the statistical society. In addition, in structural equation modeling, all factor loadings with high coefficients have been able to define latent variables, and in the discussion of modeling, criminological fields with a coefficient of 0.61 have the highest effect on preventing girls from running away, as well as psychological fields with a coefficient of 0.32 and social fields with a coefficient of 0.29 have an effect on preventing girls from running away. Results: Girls running away from home can happen for various reasons; and to prevent it, relying on social, psychological and criminological strategies is an undeniable necessity.

تبلیغات