آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

زمینه و هدف: انضباط اجتماعی عمدتاً به سه روش برقرار می شود که عبارت اند از: ایجاد فشار و ترس، انفعال و عدم مشارکت افراد جامعه و نهایتاً تمایل به رعایت هنجارهای جامعه. این مقاله، به منظور کشف زمینه های اجتماعی پرورش جوانان در جهت رعایت انضباط اجتماعی و در مسیر تمایل داوطلبانه آنان نسبت به رعایت هنجارهای جامعه تنظیم شده است. رویکرد نظریِ این مقاله، بخش تربیتیِ نظریه «نظم اجتماعی» است که در قالب دیدگاه «دانش محتوای آموزشی» بیان شده است. روش : روش انجام پژوهش، روش تلفیقیِ «سنجش اجتماعی» است. البته عمده گزارش این مقاله براساس نتایج کمّی است؛ که با تکیه بر شواهد کیفی مورد تأیید و توصیف قرار گرفته اند. جامعه آماری متشکل از 607 دانش آموز از شهر تهران است. گردآوری و تحلیل داده ها در وجه کمّی به روش پیمایش و تکنیک های آماری؛ و در وجه کیفی، با استفاده از تکنیک های مشاهده و مصاحبه عمیق انجام شده است. یافته ها: یافته های تحقیق، چگونگی تأیید فرضیه های تحقیق را آشکار می سازد. طبق مدل های ریاضی، در سطح نظام شخصیت، ویژگی های عام گرا تمایل جوانان به هنجارهای جامعه را تقویت می کنند. متغیرهایی همچون هویّت دانش آموزی، هویّت ملی و هویّت مذهبی تمایل به رعایت هنجارهای جامعه را افزایش می دهد؛ در مقابل، ویژگی های خاص گرا تمایل جوانان به رعایت هنجارهای جامعه را تضعیف می کند. در سطح نظام آموزشی، اقتدار اخلاقی کادر مدرسه، به ویژه مدرسان ادبیات فارسی و دروس اختصاصی در این مهم نقش تقویت کننده ای ایفا می کنند. همچنین، در سطح کلان ارزیابی مثبت از عملکرد عاملان قانون، تمایل جوانان در رعایت هنجارهای رسمی و غیررسمی را افزایش می دهد. نتیجه گیری: توجه برنامه ریزان راهبردی در سطوح آموزش وپرورش، رسانه و عاملان قانون می تواند تمایل جوانان به رعایت هنجارهای رسمی و غیر رسمی جامعه را تقویت و ارتقاء دهد.

Analysis of Young People's Desire for Social Discipline with Emphasis on Formal and Informal Norms

Background and objectives: Social discipline is mainly established in three ways, which are: creating pressure and fear, passivity and non-participation of community members, and finally the desire to comply with community norms. This article has been prepared in order to discover the social contexts of educating young people in order to observe social discipline and in the direction of their voluntary desire to observe the norms of society. The theoretical approach of this article is the educational part of the "social order" theory, which is expressed in the form of the "educational content knowledge" perspective. Methodology: The research method is the mixed method of "social measurement". Of course, the main report of this article is based on quantitative results, which have been confirmed and described based on qualitative evidence. The statistical population consists of 607 students from Tehran. Collecting and analyzing quantitative data by survey method and statistical techniques, qualitatively, has been conducted using observation and in-depth interview techniques. Findings: Research findings reveal how research hypotheses are confirmed. According to mathematical models, at the level of the personality system, generalist characteristics strengthen the tendency of young people to the norms of society. Variables such as student identity, national identity and religious identity increase the desire to comply with society's norms. On the contrary, particularistic characteristics weaken the desire of young people to comply with society's norms. At the level of the educational system, the moral authority of the school staff, especially the teachers of Persian literature and special courses play a strengthening role in this matter. Also, at the macro level, a positive evaluation of the performance of law enforcement officers increases the willingness of young people to comply with official and unofficial norms. Results: The attention of strategic planners at the levels of education, media and law enforcers can strengthen and promote the desire of young people to comply with the official and unofficial norms of the society.

تبلیغات