آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل برند کارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران انجام شد. بدین منظور برای استخراج مقولات، مفاهیم و کدها از روش فراترکیب هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو (2007)، استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مجموعه ای از مقالات و مطالعات مرتبط در حوزه برندسازی کارفرما و مفاهیم مربوط است. در این تحقیق، پارامترهای مختلفی مانند عنوان، چکیده، محتوا، کیفیت متدولوژی تحقیق در نظر گرفته شد و در نتیجة غربال گری، بازبینی و انتخاب از بین 218 مقاله، 60 نمونه مقاله معتبر به دست آمد. برای تعیین روایی روش فراترکیب از ابزار ارزیابی حیاتی گلین و برای تعیین پایایی روش فراترکیب از روش پایایی ارزیاب ها استفاده شد و ضریب پایایی ارزیاب ها 0/83 به دست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که هر سه بعد؛ 1. ارزش های توسعه ء فردی، 2. ارزش های سازمانی و 3.ارزش های اجتماعی-اقتصادی، در برند کارفرما در صنایع کوچک و متوسط ایران نقش به سزایی دارند و مدل طراحی شده به عنوان مناسب ترین مدل برند کارفرما از لحاظ شرایط فرهنگی، سازمانی و ساختاری موجود در صنایع کوچک و متوسط ایران است.

Designing an Employer Brand Model in Small and Medium Industries Using Meta-Synthesis Method: Human Resource Productivity in Focus

The aim of this study was to design an employer brand model in small and medium industries in Iran. To this end, using Sandlowski and Barroso’s (2007) seven-step method of combining, related categories (dimensions), concepts (components) and codes (indicators) were extracted. The statistical population included a collection of the related articles and studies in the field of employer branding and related concepts. The researchers considered various parameters such as title, abstract, content, and quality of research methodology and based on screening, review and selection from among 218 articles, 60 valid articles were obtained. In order to determine the validity of the meta-synthesis method, Glynn vital evaluation tool was used and to determine its reliability, the inter-rater reliability coefficient was used, which was found to be 0.83. The results revealed that three dimensions including (1) individual development values, (2) organizational values, and (3) social-economic values, play a significant role on the employer brand in small and medium industries of Iran. The results suggest that the proposed model is considered as the most suitable employer brand model in small and medium industries of Iran from cultural, organizational and structural perspectives. 

تبلیغات