بررسی استعاره های تصویری و تصویری-کلامی در پوسترهای علیه جنگ نرم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از ابزارهای تولید محتوای تبلیغاتی در زمینه های مختلف، استعاره است. امروزه با توجه به روند پیشرفت تبلیغات از طریق رسانه های تصویری، استفاده از استعاره تصویری اهمیت و کاربرد روزافزونی در انتقال محتوای ایدئولوژیک پیدا کرده است. هدف تحقیق حاضر بررسی و تفسیر استعاره های تصویری، تصویری-کلامی و حوزه های مفهومی آن ها در پوسترهای علیه جنگ نرم در زبان فارسی براساس مدل تحلیلی فورسویل (1996) است. این پژوهش از نوع کیفی می باشد و روش انجام آن به صورت توصیفی–تحلیلی است. همچنین این پژوهش به دنبال نشان دادن ابزارهای شناختی دیگر در پوسترها می باشد. همچنین تحقیق حاضر در پی پاسخگویی به این سوالات می باشد: 1- در پوسترهای علیه جنگ نرم از چه نوع استعاره های مفهومی برای انتقال مفاهیم استفاده شده است؟ 2- حوزه های مفهومی استعاره های مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم کدام اند؟ 3- در استعاره های مورد استفاده در پوسترهای علیه جنگ نرم، چه مفاهیمی از حوزه مبدأ در حوزه مقصد نگاشته شده است؟ بدین منظور، از میان تصاویر و پوسترهای موجود، ده پوستر و تصویر به صورت تصادفی انتخاب شده اند. نتایج نشان می دهد که ابزار مختلفی توسط طراحان پوسترها و تصاویر استفاده شده است. این ابزارهای شناختی عبارتند از استعاره مفهومی، مجاز مفهومی، تلفیق، استفاده از رنگ های نمادین و استعاره های مخلوط و ایستا. در تصاویر و پوسترهای استعاری تک وجهی، تصاویر به تنهایی قادر به انتقال مفهوم مقابله با جنگ نرم بوده اند و در تصاویر و پوسترهای چند وجهی کلام با تصویر در می آمیزد و مفهوم مدنظر را به مخاطب ارائه می دهند.Exploring of Pictorial and Verbo-Pictorial Metaphors in anti-cold war posters
One of the tools of producing advertising content in various fields is metaphor. Nowadays due to the progress of advertising through visual media, application of pictorial metaphor has become extensively important and worthwhile in conveying the ideological content. The aim of the present study is to analyze and interpret the Pictorial, Verbo-pictorial metaphors and other conceptual domains in Persian anti-cold war posters within the framework of Forceville (1996). This research is qualitative and its method is descriptive-analytical. The present study also seeks to answer these questions: 1. What kind of conceptual metaphors are used in posters against cold war to convey concepts? 2. What are the conceptual domains of the metaphors used in anti-soft war posters? 3. What concepts of origin are written in the target domain of the metaphors used in the anti-soft war posters? Moreover, this study is to divulge other cognitive tools. In this regard, out of the available pictures and posters, ten of them have been selected at random. The result of different tools has been used by the designers of the posters and pictures. These cognitive tools include conceptual metaphor, conceptual metonymies, blending, the use of colors symbolically, and mixed and static metaphor. In mono-modal metaphorical pictures and posters, images have been able to convey the concept of coping with soft war independently and in multimodal metaphorical pictures and posters words merge into images and provide the intended concept to the audience.