آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر نشاط حرفه ای بر عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی با نقش میانجی تعهد سازمانی بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها توصیفی-پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیت بدنی استان سمنان در سال تحصیلی 1400-1399 بودند (240 نفر). روش نمونه گیری، در دسترس بود. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد نشاط حرفه ای اسکوهولت (2011)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و عملکرد شغلی پاترسون (1922) بود. پایایی پرسشنامه ها با شاخص های آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بررسی و تأیید شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظرات 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و دبیران تربیت بدنی مورد تأیید قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامه ها با استفاده از معیارهای روایی همگرا و واگرا تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدلسازی معادلات ساختاری در نرم افزار اسمارت. پی.ال.اس انجام شد. نتایج نشان داد که نشاط حرفه ای و تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی به صورت معنادار و مثبت تأثیرگذار هستند. نشاط حرفه ای نیز بر تعهد سازمانی دبیران تربیت بدنی به صورت معنادار و مثبت تأثیرگذار است. همچنین تعهد سازمانی در رابطه بین نشاط حرفه ای و عملکرد شغلی، نقش میانجی را ایفا می کند. بنابراین به منظور اینکه عملکرد دبیران تربیت بدنی ارتقاء یابد، بهتر است ابتدا بر تقویت نشاط حرفه ای آنها تمرکز کرد که به طور همزمان به کمک نشاط حرفه ای، تعهد آنها به سازمان بهبود می یابد و این خود منجر به بهبود عملکرد شغلی خواهد شد.

The effect of professional vitality on job performance of physical education teachers with the mediating role of organizational commitment

The aim of this study was to investigate the effect of professional vitality on the job performance of physical education teachers with the mediating role of organizational commitment. The research method was descriptive-survey method. The statistical population was all physical education teachers in Semnan province in the academic year 2020-2021 (N=240 ). Sampling method was Convenience Sampling. Data collection tools were Scott Professional Vitality Questionnaire (2010), Allen and Meyer Organizational Commitment Questionnaire (1990) and Patterson Job Performance Questionnaire (1922). The reliability of the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha indices and combined reliability. The face and content validity of the questionnaires were confirmed by the opinions of 15 sports management professors and physical education teachers. The construct validity of the questionnaires was also confirmed using convergent and divergent validity criteria. Data analysis by structural equation modeling in Smart software. PLS was performed. The results showed that professional vitality and organizational commitment have a significant and positive effect on the job performance of physical education teachers. Professional vitality also has a significant and positive effect on the organizational commitment of physical education teachers. As a result, organizational commitment plays a mediating role in the relationship between professional vitality and job performance. Therefore, in order to improve the performance of physical education teachers, it is better to first focus on strengthening their professional vitality. At the same time, with the help of professional enthusiasm, their commitment to the organization will improve and this in itself will lead to improved job performance.

تبلیغات