آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی دیدگاه های آگوستین درباره آموزش و ارتباط آن با زبان در دیالوگ آموزگار با طرح سه مدل آموزش بر مبنای یادآوری، اشاره و اشراق است. در این مقاله با روش توصیفی استنتاجی ابتدا به شرح دیدگاه آگوستین درباره نقش زبان و کلمه در آموزش پرداخته و سپس نتایج حاصل از آن در نحوه آموزش مورد بحث قرار گرفته است.  به عقیده آگوستین آموزش به معنای معمول آن با محوریت کاربرد کلمات به عنوان نشانه های واقعیت آغاز می شود اما در ادامه باید از نشانه های کلامی به سوی واقعیت نهفته در پشت آن ها به عنوان هدف اصلی آموزش حرکت کرد. در نتیجه پژوهش نشان داده شده است که بر اساس نگرش آگوستین در مدل اشراق آموزش و یادگیری واقعی نه از راه زبان بلکه با درک درونی و به مدد نوعی قوه بینش و اشراق صورت می گیرد. در واقع از نگاه آگوستین آموزش به معنای دقیق کلمه تنها بر عهده خداوند است و آموزگار انسانی نمی تواند به کسی چیزی بیش از آنچه که با آن آشنا بوده اند، بیاموزد. در ادامه دو نقد مهم بر این نگرش از سوی ویتگنشتاین و شفلر مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که با فهم دقیق تر نظریه آگوستین می توان نقدهای مطرح شده را پاسخ گفت.

Critique and Analysis of Education Based on Divine Illumination in Augustine's Philosophy of Language

The present paper aims to evaluate Augustine's view of education and its affinities with language in teacher talk. It accomplishes its aim by proposing three teaching models based on recollection, ostension, and illumination. Adopting a descriptive-inferential research method, the article first describes Augustine's view on the role of language and word in education and then discusses its implications for the method of teaching. According to Augustine, education, in its normal sense, begins with a focus on the use of words as indicators of reality, but, in later stages, it has to move from the verbal signs to the reality behind them as the primary purpose of teaching. The study shows that, based on Augustine's view in the illumination model, teaching and learning occur not through language but through internal understanding and some kind of insight and illumination. In fact, from Augustine's point of view,

تبلیغات