آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۷

چکیده

در باره اقسام جواهر نظرات متفاوتی ارائه شده است . یکی از علل اختلاف نظرها این است که برخی هیولی را داخل در جواهر می دانند و برخی آن را داخل نمی دانند . ابن سینا هیولی را وجودی خارجی دانسته و براهینی را در اثبات وجود آن بیان می کند. پیش از ملاصدرا افرادی مانند ابوالبرکات و شیخ اشراق و خواجه نصیر الدین طوسی و پس از او افرادی مانند استاد مطهری و آقای مصباح یزدی وجود آن را مردود می دانند . اگرچه مشهور این است که ملاصدرا نظر مشاء را در مورد هیولی می پذیرد، اما با جمع بندی نظرات خاص او در مورد هیولی مانند عدمی بودن ، معقول بودن ، عدم علیت هیولی نسبت به صورت ، انتزاع هیولی از نقص وجود صورت و ... و همچنین با توجه به اصولی مانند اصالت وجود و تشکیک وجود می توان دریافت نظر نهایی ملاصدرا در مورد ماده یا هیولی این است که هیولی معقول ثانی فلسفی است .

Primal Matter: first intelligible or secondary intelligible in transcendent philosophy?

There are different opinions about the Primal Matter among slamic philosophers. On the types and numbers of substances have been presented various views. One of the reasons for this disagreement is that some put Primal Matter among substances And others do not this. People like Abu al-Barakat Baghdadi and Sheikh Ishraq and at the present time , People like Motahari and Mesbah consider it to be rejected. although Sadr al-Motaalehin Shirazi explains in detail about Primal Matter and it is famous that he accepts it but by summing up his particular views on Primal Matter such as the non-existence of Primal Matter and inteligible and non-causality for it in relation to Form and abstraction Primal Matter of form and … As well as according to the principles such as the primacy of existence ,existential gradation and of the Division of self-subsistent existence and connective being, It can be seen that in terms of Mulla Sadra Primal Matter is secondary intelligible.

تبلیغات