آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

در دهه های گذشته آموزش مجازی به عنوان گونه ای از آموزش از راه دور، مورد توجه مدیران، استادان و دیگران بوده است. از جمله عوامل مؤثر در افزایش کارایی این نوع آموزش، مشارکت دانشجویان در کلاس های مجازی است. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجومعلمان در کلاس های مجازی دانشگاه فرهنگیان است که به طور موردی در شهر مشهد انجام گرفته است. روش تحقیق در این نوشتار توصیفی پیمایشی است و جمع آوری داده ها به صورت میدانی و از طریق پرسشنامه به دست آمده است. روایی پرسشنامه به صورت صوری و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (85/0) تأیید شده است. جمعیت آماری پژوهش، کلیه دانشجومعلمان مقاطع تحصیلی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 1401 می باشد. از این جامعه، 203 نفر به شیوه در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف و t مستقل و همچنین مدل فریدمن استفاده گردید. مهمترین یافته های تحقیق نشان داد که ارتباط مثبت با دانشجویان، روش تدریس، روحیه انتقادپذیری و باز استاد، ایجاد احساس امنیت در بحث ها، خلاقیت استاد، نقش فعال استاد، رضایت تحصیلی، دانش و اطلاعات دانشجویان، احساس تعلق و تعهد و طراحی فعالیت های مناسب با درجه ی اهمیت بالای 50 به ترتیب بیشترین اهمیت را در مشارکت دانشجویان در کلاس های مجازی دارند.

Factors Influencing the Participation of Student-Teachers in Farhangian University Virtual Classes after COVID-19 Pandemic

In the past decades, virtual education as a type of distance education has been the focus of managers, professors and others. Among the effective factors in increasing the efficiency of this type of education is the participation of students in virtual classes. The aim of this study is to investigate the factors affecting student-teacher participation in virtual classes of Farhangian University of Mashhad. By using descriptive survey research method, Data were obtained through a questionnaire. The validity of the questionnaire was formally confirmed and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha (0.85). The statistical population of the study is all student-teachers of undergraduate degrees in Farhangian University in the academic year 2022. Kolmogorov-Smirnov and independent t tests as well as Friedman's model were used to analyze the data. The most important findings of the research showed that positive communication with students, teaching method, critical and open spirit of the teacher, creating a sense of security in discussions, teacher creativity, active role of the teacher, academic satisfaction, knowledge and information of students, sense of belonging and commitment and designing appropriate activities with a degree of importance above 50 are the most important in participation of students in virtual classes.

تبلیغات