تاثیر شبیه سازی تعاملی بر یادگیری درس ریاضی و خلاقیت دانش آموزان پایه چهارم (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر شبیه سازی تعاملی بر یادگیری درس ریاضی و خلاقیت دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی استان البرز در درس ریاضی انجام گرفت. این پژوهش از نظرهدف، کاربردی و ازنظرروش اجرا، ازنوع شبه آزمایشی (شبه تجربی) با طرح پیش آزمون، پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 18249 دانش آموزدخترو18449 دانش آموز پسرپایه چهارم ابتدایی استان البرز درسال تحصیلی 1400-1399 بودند که به صورت تصادفی ساده در دوگروه30 نفره از دختران و پسران در دو گروه کنترل و آزمایش قرارگرفتند. گروه آزمایش با استفاده از شبیه سازی تعاملی فت و گروه کنترل با برنامه شاد و واتساپ آموزش داده شدند. در این پژوهش برای سنجش یادگیری درس ریاضی، آزمون محقق ساخته و برای سنجش خلاقیت، از پرسشنامه ای با عنوان "پرسشنامه خلاقیت کودکان" استفاده شد. پایایی آزمون ریاضی با روش کودرریچاردسون ومقدار 0.716 و پایایی پرسشنامه خلاقیت با روش آلفای کرونباخ با مقدار 0.826 به دست آمد. برای تحلیل آماری روش تحلیل کواریانس دوراهه استفاده شد. نتایج نشان داد آموزش با شبیه سازی تعاملی بر میزان یادگیری درس ریاضی و خلاقیت دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی، نسبت به آموزش با برنامه شاد و واتساپ تاثیر معنی داری داشته است. همچنین میانگین نمرات یادگیری درس ریاضی و همین طور خلاقیت در مرحله پس آزمون در بین دانش آموزان پسر بیشتر از دانش آموزان دختر است.The effect of interactive simulation on learning mathematics and creativity of fourth grade students in Alborz province
The aim of this study was to investigate the effect of interactive simulation on learning mathematics and creativity of fourth grade elementary students in Alborz province.The research method was quasi-experimental with pre-test design, post-test with control group. By multi-stage multi-stage cluster sampling of 60 people in two groups of 30 girls and boys in two groups of control (training with Shad program and WhatsApp) and experiments (training with interactive simulation PhET) were selected. Before the training, both groups underwent a pre-test and after the training, a post-test was performed for both groups Data collection tools were used to measure math lesson learning, researcher-made test ,"Children's Creativity Questionnaire" were used to measure creativity. The reliability of the math test was 0.716 with Kuder Richardson method and the reliability of the Creativity Questionnaire was Cronbach's alpha with 0.826. Two-way analysis of covariance was used for statistical analysis. The results showed education with interactive simulation had a significant effect on the learning rate of mathematics and creativity of fourth grade elementary students compared to education with a Shad program and WhatsApp. Also, the average scores of learning mathematics as well as creativity in the post-test stage are higher among male students than female.