آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

در سال های اخیر، به ویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانه های اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکه های اجتماعی تبدیل شده اند و کاربران می توانند از طریق آن ها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانه ها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، استفاده از این برنامه های کاربردی جامعه بشری را با مسائل اخلاقی متعددی مواجه کرده است. هدف از این مقاله با روش کاربردی، شناسایی و اولویت بندی چالش های اخلاقی رسانه های اجتماعی براساس روش تحقیق آمیخته متوالی است. در مرحله اول، پس از مرور ادبیات در حوزه اخلاق فناوری به طور عام و اخلاق در حوزه رسانه های اجتماعی با استفاده از روش گروه کانونی، چالش های اخلاقی پالایش و طبقه بندی شدند و در مرحله دوم، با بهره گیری از روش پیمایش به ارزیابی و بومی سازی چالش های شناسایی شده از سوی خبرگان بیشتری پرداخته شد. جامعه آماری در هر دو مرحله، با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند (قضاوتی)، استادان و خبرگان حوزه اخلاق فناوری اطلاعات و اخلاق رسانه های اجتماعی بودند. نتایج حاصل از مقاله، 7 بُعد اصلی و 42 شاخص در حوزه اخلاق رسانه های اجتماعی را ارائه می کند که در این مقاله بررسی شده اند. یافته های به دست آمده می تواند به سیاست گذاران در حوزه فناوری بصیرتی جامع درخصوص چالش های پیش روی به کارگیری شبکه های اجتماعی و اهمیت آن ها ارائه دهد. این مقاله از لحاظ موضوعی دارای نوآوری بوده و کمتر به آن توجه شده است.

Studying the challenges of using social media in Iran: An explorative approach

In recent years, especially with the outbreak of the Coronavirus, social media has become a platform for interactions with user-generated contents among online communities. Despite undeniable advantages of social media in individual and social domains, its applications have also confronted human society with numerous ethical issues. Since these issues have been less focused by researchers, the present study intends to identify and prioritize ethical challenges being posed by social media. As such, a sequential mixed research method has been applied to reach the desired outcome. At first, after reviewing the existing literature on technological ethics in general, and social media ethics in particular, ethical challenges is defined and classified. Thereafter, a survey method is used to assess and localize the challenges identified by experts. The statistical population in both stages is professors and experts of information technology and social media, who were selected by the purposeful (judgmental) sampling method. The results indicate 7 main dimensions and 42 indicators in social media ethics such as: privacy/confidentiality, psychological/social effects, cyber bullying, accuracy (information content), intellectual property, and freedom of expression issues. The findings can provide policymakers in the field of technology with a comprehensive insight into the challenges of using social media and its importance.

تبلیغات